Lite blandat rådfrågande

Funderar lite över “köp billigt, sälj dyrt” strategin/filosofin…

1. Jag har uppfattat lite att det generella rådet är att inte titta så mycket på upp och nedgångar utan mer på den långsiktiga utvecklingen, men samtidigt så kan man se tydliga värdeökningar/minskningar på tex säsongsbetonade/känsliga branscher, tex kläder, byggvaror osv, där tex kläder är ganska dött under sommaren med kursfall som följd men har kraftiga uppgångar på vintern, särskilt runt jul och nyår, medans byggvaror exploderar när vår och sommaren kommer då alla ska bygga altaner mm.
    Vore det inte ekonomiskt smart att tex koncentrera inköp av aktier i kläder under sommaren för att sedan sluta köpa inför vintern då priset stiger och istället börja köpa i byggvaror då priserna där är som lägst?

2. “köp billigt, sälj dyrt” …om man vill bygga en pengamaskin är det inte då kanske lämpligare att köpa aktier/fonder med direktavkastning och anamma/döpa om strategin till “köp billigt och behåll” ?
    Eller tänker jag fel och i så fall varför?

3. Mitt syfte med sparandet är att på 10-15-20 år få ihop en maskin som ger mig ett drägligt leverne utomlands, tyvärr har jag upptäckt den här sidan alldeles försent(är 45 år nu) och har inga pengar sparade, men tok-jobbar nu för att kunna investera och undersöker också möjligheterna för passiva inkomster för att öka på investeringstakten ytterligare.
    Idag har jag hittills bara sparat i fonder väldigt aggressivt i enbart aktiefonder pga att jag är beredd att ta risken med börsras eftersom jag känner att om jag investerar i räntor så blir utdelning så liten att jag inte kan flytta utomlands i slutändan ändå och då spelar det ingen roll om jag får vänta ytterligare 10 år för att börsen ska vända och jag kan få leva på mina pengar. Rätt eller fel?

Hur hade ni gjort om ni vore i min situation, dvs 45 år, ca 100-150 tusen att engångsinvestera samt ca 5000 kr i månaden att månadsspara/investera för och målsättningen att ha en månadsinkomst på ca 15-30 tusen i månaden om 10-20 år?

Du behöver 6-8 miljoner för att kunna få ut mellan 20’-25’ utan att öka på kapitalet. Det klarar man inte med 5000:- i 20 år, utan då behöver man hitta de bästa fonderna eller aktierna som kommer öka mest. Det kommer man inte göra. Det finns folk som har miljonlöner för att hitta dessa guldkorn och inte ens de lyckas i längden.

Glöm att försöka timea marknaden. Köp och behåll löpande. Ju tidigare du sätter pengarna i arbete desto bättre.

Vill du ta risk, köp Swedbank Robur Ny Teknik. Den har ökat 700% på 10 år. Fonden äger 60 bolag. Vill du göra som de flesta rekommenderar köper du en global indexfond med mellan 1500 och 2000 bolag.

I teorin kan du ta ut ca 4% av kapitalet varje år utan att fylla på, men behålla värdet. Jan har en podd om det där som släpptes för ett tag sedan. Den tar upp hur man kan plocka ut från sitt kapital varje år utan att det minskar.

By the way… HM-aktien sjönk som en sten under hösten 2017, så jag vet inte om din teori om att köpa inför hösten/vintern stämmer. Man kan inte timea marknaden.

/Fredrik

Bra svar. Låt mig bara svara på fråga 2 med en motfråga. Vilket är bäst, en aktie som ger 6 procent utdelning och 2 procent kursutveckling, eller en som ger 3 procent utdelning och 9 procent kursutveckling? Indexfonder tror personligen är klart bättre än att enbart fokusera på direktavkastning.

Tack för ditt svar…

Men det svarade inte på några frågor direkt =)

Enligt kalkylatorn så ger 150’ i startbelopp och 5000/mån och 5% ökning av sparbeloppet per år ett kapital på 8.5 miljon på 25 år med 8% avkastning. Men jag har alltså missat något eftersom du säger att det inte går?
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

“HM-aktien sjönk som en sten under hösten 2017, så jag vet inte om din teori om att köpa inför hösten/vintern stämmer. Man kan inte timea marknaden.”

Det är ju det som är poängen, att köpa när kursen är sjunkande-låg och inte när den är som högst för att få större andel per krona och därmed få högre vinst när kursen stiger igen, så jag förstår inte riktigt på vilket sätt ditt exempel skulle motbevisa min tes, utveckla gärna! =)

Man kan försöka följa mönster men det faller utanför bloggens filosofi.