Investeringsdagbok - Golden Rabbit 🐇

Bra poĂ€ng. Ja alltsĂ„ baserat pĂ„ mina egna backtests med olika varianter, med och utan rĂ„varor, sĂ„ Ă€r inte skillnaden jĂ€ttestor. Avkastningen gĂ„r ner en gnutta, risken gĂ„r ner en gnutta. Jag gillar sjĂ€lv att klyva hĂ„r, och det ju Ă€r det jag gör hĂ€r. Mitt enkelhetsfokus Ă€r dĂ€rför ett klassiskt fall av “know thyself” - ju fler komponenter, desto mer kommer det snurra i mitt huvud.

En annan idĂ© om man inte ska röra guld eller rĂ€ntor och vill behĂ„lla grundkonstruktionen Ă€r att ha lite rĂ„varuaktier. Men det hade gjort aktiedelen Ă€nnu mer komplicerad. Isf hade en avancerad modell inkl momentum för balans kanske varit 20% Sverige, 10% small cap value, 10% momentum, 5% emerging markets, 5% rĂ„varuaktieindex. ÄndĂ„ rĂ€tt galant nu nĂ€r jag skriver ut det. TĂ„ls att tĂ€nka pĂ„. :slight_smile:

Hmm min portfölj Àr 50% aktier? Eller menar du golden butterfly?

Den som följt stora bitcointrĂ„den vet att jag Ă€r en hĂ„rdnackad bitcoiner, men jag vet inte om jag tycker att det passar i en allvĂ€dersportfölj dĂ„ det Ă€r ett extremt ungt och volatilt tillgĂ„ngsslag. Med 20% skulle utvecklingen av portföljen överskuggas av bitcoin iom rörelser pĂ„ plus/minus över 50 procent i tĂ€ta intervall. I sĂ„nna fall skulle man ha nĂ„gra enstaka procent tycker jag. DĂ„ kan det vara vettigt, men jag skulle nog Ă€ndĂ„ separera dem och lĂ€gga bitcoin i “lekhinken”. :slight_smile:

HÀvstÄng Àr inte aktuellt för mig i dagslÀget, jag har tagit en runda med att försöka bygga en portfölj jag kan belÄna och det blev för komplext för mig. Det Àr lite anledningen till att jag gjorde min Golden Rabbit, en portfölj för mig som vill ha en avkastning som passar en person i tjugoÄrsÄldern utan att behöva pilla massa pÄ nordnet/avanza.

4 gillningar