Det finns saker att tänka på.
- När du betalar för en kurs så brukar man i regel personligen ta det mer seriöst. Jag pratar ur en psykologiskt infallsvinkel. Vilket gör att du engagerar dig mer. Om du kan bestämma dig att vara lika engagerad i det material du hittar så kan det gå lika bra. Funkar kanske inte för alla.
- Allt material finns därute. Dock så behöver man ibland läsa saker i olika anfallsvinklar för att koppla. Låt oss säga att du innan en kurs har kikat lite youtube, läst lite böcker, läst och lyssnat på RT, osv. Då känns så kommer det kännas som att när du går en kurs som att det binder ihop säcken, fast du egentligen gjort grundarbetet. Och la du lika mycket tid aktivt och seriöst på att bli bättre så skulle det säkert gå lika bra.
- Håller med tidigare talare att komma igång och faktiskt använda 45 000 kr som läropengar på börsen kommer ta dig längre än mycket andra saker… Ofta är det viktigare att göra det du vill göra, misslyckas lite, lära sig av misstag än att göra saker rätt. Fallerar dock ofta på det själv.
Jag gick finanskursen av Mikael Syding. Det är mest inspelat och skrivet material som man studerar själv i din egen takt. Materialet när jag gick kanske inte var det snyggaste rent estetiskt, och han har sin stil, men jag lärde mig massor, samt att det pekade på källor som kunde lära mig mer. Fick mig att ifrågasätta saker jag gör.
Det brukar vara en träff varje termin med de som går och har gått kursen. Kanske det var det bästa, då jag har en bunt nya vänner jag nu haft i många år som jag träffar många ggr per år och diskuterar allt som man diskuterar i RT poddarna och här på forumet. Det är säkert så att jag lärt mig mest från att träffa mina vänner därifrån.