Hej, jag har 2 bankonto i Portugal som min familj har sparat ihop till mig. Sammanlagt runt 8k euro. Är max 2-3 gånger om året i Portugal så har ingen nytta av att ha så stor summa på konto och vill helst investera.
Använder just nu Avanza (CSN-lån samt besparingar i fonder), men vet inte om jag borde överföra euro till Avanza eller använda tex. Degiro som är populärt i Portugal. Blir jag skattad i båda länderna eller bara i Portugal/Sverige? Och är det värt att ens betala skatt i Portugal om jag bor i Sverige? (Vet inte om det är relevant men är medborgare i båda länder)
TL-DR: Du betalar skatt i det landet du bor. Troligen behöver du ej betala skatt i Portugal men alla länder har olika skatteregler.
Skulle personligen använda Degiro eller annan bank för att slippa valutaväxling.
Om du är medborgare eller ej, spelar ingen roll.
Det som spelar roll är definitionen om var du är skatteskyldigt. I Sverige kallar man det begränsat eller obegränsat skatteskyldigt.
Har man ej bott eller arbetat i ett annat land, är man mest troligen begränsat skatteskyldig. Dvs det finns vissa saker som skattas för i det landet. Exempel i Sverige är husförsäljning tror jag. Spelar ingen roll var man bor, men säljer man en fastighet i Sverige, betalar man skatt för det i Sverige.
Mest troligen som jag ser ditt läge är du obegränsat skatteskyldig i Sverige och skall därmed följa de svenska skattereglerna. Ränteinkomster från tex ett sparkonto i Portugal skall därmed skattas i Sverige tex. (kan vara så att det OCKSÅ ska skattas i Portugal enligt deras skatteregler, men det måste du kolla upp själv).
För att slippa valutaväxling och avgifter och bök som kommer därmed, hade jag valt banker med EURO tillgänglig som valuta. Degiro har jag haft förut, fungerar bra och finns svensk filial om man bryr sig om sånt. Savelend har också handel i EURO om man letar alternativ till börsen. Tänk bara på att även där blir pengar upplåsta.