Flytt utomlands - vad ska man göra med ISK och andra svenska investeringar?

Jag kommer vid årsskiftet fullständigt utvandra från Sverige (förutom medborgarskapet, såklart) och därefter vara fullständigt skattskyldig i Portugal.
Jag sitter med investeringar på ett par olika ISKs, bland annat Avanza och Lysa, och det slog mig precis att jag inte har funderat så mycket på hur jag ska gå tillväga med detta.

Har läst lite om att sälja av allt och lägga om allt till en KF.
Andra alternativet är väl att sälja av allt, omvandla till euro och hitta något liknande investeringssätt i Portugal men där verkar det inte finnas lika bra skatteförmånliga modeller…

Någon som har några tips eller råd? Vad skulle ni rekommendera?

3 gillningar

Jag håller mitt sparande i en aktiedepå och pillar inte.

Jag vet inget om Portugal men risken är att med KF så kan du åka på att betala både KF-skatten i Sverige och reavinstskatt i Portugal.
KF-skatten går inte att begära tillbaka.

Lycka till. Portugal lär vara fantasiskt.

Precis som Kalle här ovan skriver så behöver du se upp med dubbelbeskattningi en KF.
Kolla här tex: Din svenska KF riskerar att beskattas dubbelt vid flytt utomlands - Marcus Hernhag

Jag sitter lite i samma sits inom ett år eller 2, för mig gäller det dock ett utomeuropeiskt land.
Folk har rekommenderat KF och jag har inte hört om någon som blivit dubbelbeskattad, men då vet man ju inte hur mycket dom rapporterar i det nya landet etc… kan tänka att Portugal och Sverige har ganska bra informationsutbyte.

Jag skulle rekommendera detta förutsagt att ni planerar flytta ut “för gott”:…
Jag sitter lite fast nu med min aktiedepå och att försäljning kommer bli till SEK. Men jag låter det vara i förhoppning att Sverige en vacker dag byter till EURO :slight_smile:

Relaterat:
Problemet med SEK är eg mest att man ofta får betala ganska mycket för valutaväxlingen. Det är lite av en djungel men försök kolla upp växlingskurs hos din bank och ev använda Wise, Revolut eller nån annan som tillhandahåller mer prisvärd valutaväxling… Det finns ett par bra forumstrådar på ämnet.

1 gillning

Vilken fördel hade det varit för dig att ha ett kapitalförsäkringskonto (KF) istället? Jag har själv funderat mycket över detta nyligen och det finns en hel del oklarheter kring vad som händer med ett investeringssparkonto (ISK) vid en utlandsflytt. Ofta hör man att ett ISK “omvandlas” till ett aktie- och fondkonto (AF) när man flyttar utomlands, men detta är inte helt korrekt. Det är fullt möjligt att behålla sitt ISK, oavsett var man flyttar. Det som kan förändras är däremot skattereglerna som gäller för kontot.

Det är missvisande att jämföra ISK med ett vanligt AF i detta avseende. Om du fortfarande är obegränsat skattskyldig i Sverige – vilket du oftast är om du har väsentlig anknytning till landet (något som bedöms av Skatteverket och påverkas av flera faktorer) – kommer ditt ISK att schablonbeskattas precis som vanligt, även om du bor och beskattas för din inkomst utomlands. I dessa fall kan sexmånadersregeln eller ettårsregeln gälla. Om du däremot anses vara begränsat skattskyldig efter Skatteverkets bedömning, slipper du schablonskatten. I stället betalar du kupongskatt på utdelningar, vilket liknar hur ett AF beskattas. Viktigt att notera är att skatten inte gäller för räntor, något som ofta är centralt vid investering i aktieindexfonder.

Vid en begränsad skattskyldighet gäller i stället skattereglerna i landet du flyttar till, såsom eventuell kapitalvinstskatt eller förmögenhetsskatt. Har du koll på vad som gäller i Portugal?

I teorin kan banken neka dig att ha kvar ett ISK vid en utlandsflytt, men enligt min erfarenhet (efter att ha varit i kontakt med Avanza) var det inget de gjorde. Det är dock viktigt att notera att du inte kan öppna ett ISK eller KF efter att du har flyttat.

Disclaimer: Detta är min personliga tolkning efter samtal med Skatteverket, banken och egna efterforskningar.