Hej alla detta är mitt första inlägg här på forumet så hoppas att jag ställer denna fråga på rätt ställe
I dags läget så har jag ett Nordea konto och ett Avanza konto i Sverige och Portugal där jag bor har jag ett konto i en lokal bank i landet som heter Activo Bank. Jag får Lön ifrån Swebank i Sverige som sätts in på Nordea och efter det så sätts det över till Activo i Portugal. Nordea tar ut en avgift på detta på 250kr och påslag på 1.55%. Har tittat på lösningar som Transvise och Revolut men känns som man skulle vilja ha kvar Nordea kontot då och skulle vilja slippa detta. Finns det en bra lösning på detta?
Med en SEPA-betalning kan du till låg kostnad betala i euro till EU- och EES-länderna*, Monaco, Schweiz och San Marino. Avsändaren och mottagaren delar på kostnaden. SEPA är en förkortning för Single Euro Payments Area, Europas gemensamma betalningsområde.
Vad jag kan se på Nordeas hemsida så tar de 250kr för det.
Jag har också gjort gratis utlandsbetalningar via Skandiabanken. Det är inte så att du måste ha Nordeas betaltjänst som kostar runt 250 kr om året, eller menar du att de tar 250 kr per överföring plus valutapåslag?
Din arbetsgivare kan inte betala dig direkt i EUR till ditt konto i Portugal?
Jag planerar själv att flytta utomlands. Jag har uppfattat det som att lönen i Sverige måste skattas här. Men lönen riskerar också att skattas i landet man bor i, om avtal om dubbelbeskattning mellan länderna saknas (vilket verkar bli fallet med Portugal).