Jag labbar lite med att försöka prognosticera någon slags genomsnittlig utveckling på kontot. Jag använder mig av MA200 (röd kurva, som är snittavkastningen de senaste 200 dagarna). Sen förskjuter jag MA200 en halv period (100 dagar) bakåt, vilket ger mig den gula kurvan, som därmed är ett fasjusterat (centrerat) medelvärde.
Den gröna kurvan är en prognoskurva för var genomsnittsavkastningen borde hamna i framtiden, om jag antar samma lutning (derivata) på den göna kurvan som i slutet på de två MA-kurvorna.
Jag kan se ungefär hur mycket portföljen i snitt växer med f.n. i kronor per dag, per vecka, per månad etc. Vidare kan jag se ungefär vad portföljens förväntade snittavkastning är vid en viss tidpunkt, samt om och med hur mycket portföljen f.n. över- eller underavkastar i förhållande till den förväntade snittavkastningen (kronor eller %).
Jag tänker även att jag kan använda den informationen som kompletterande underlag för att besluta när det är läge att öka resp. dra ned på risk, hävstång etc. dvs i princip ett underlag för köp- och sälj för portföljen som helhet. Ligger jag långt över den gröna linjen är det kanske läge att sälja av lite, samt vice versa om jag ligger långt under.
Nyckelord: centrerat glidande medelvärde (Centered Moving Average), fasjusterad MA, lag-kompenserad MA, Zero-phase filtering (signalteori), derivata, trendhastighet, smoothed derivative, mean reversion gap, trend deviation
Tillägg: Jag gjorde en variant på diagrammet ovan, där jag även la in kurvor för saldo och nettoinsättning (insättningar-uttag) på kontot. Sambandet mellan kurvorna är Saldo=Nettoinsättning+Utveckling. Så länge saldotrenden på kontot är positiv, trots månatliga uttag (nettoinsättningen sjunker), så känns det någorlunda tryggt. Nästa steg blir kanske att lägga in kurvor även för GAV och hävstång.