Investeringslogg: Handlarns ISK-portfölj

I går kväll började jag sätta mig in mer i allvädersportföljer. Bl.a. kollade jag på intervjun om allvädersportföljer med Zino här på RT. Mycket upplysande! Jag inser att jag borde ha börjat läsa in mig mer på allvädersportföljer redan tidigare, då detta är vad jag försöker åstadkomma.

Jag inser även att jag förmodligen missuppfattat en massa olika saker med allvädersportföljer. Saker jag bara tagit för givna, eller som jag själv har haft fixa idéer om, utan att kolla hur dessa stämmer med den samlade kunskapsbasen (Body of Knowledge) om allvädersportföljer. Förmodligen borde jag ha hållit en bättre balans mellan de 4 huvudsakliga tillgångarna, aktier, räntor, guld och övriga råvaror. Kanske hade jag kunnat investera i snabbare takt än att sätta in kapitalet över ett års tid, utan att behöva ta alltför stor risk.

Jag funderar över hur man bör göra vid regelbundna insättningar, som DCA eller månadssparande. Ska man alltid välja det tillgångsslag som för tillfället är mest underviktad i portföljen (om vi antar att man t.ex. kör 25% av vardera av tillgångsslagen som målvikt)? Jag vet att Zino har skrivit en del om detta i hans tråd om allvädersportföljer, men jag har inte prioriterat att sätta mig in i detta hittills. Det får bli ändring på det. Jag behöver få grepp om läget.

Som det är nu ligger jag mest underviktad på guld, f.n. bara 4,2% av portföljen, så jag misstänker att det troligen är viktigast att fylla på där i första hand, även om det är ränteprodukterna som f.n. gett sämst avkastning.

1 gillning