Jag tror jag fått upp ett spår. Om man går till transaktionslistan och tar fram alla insättningar och uttag under en period, samt räknar ut insättningar - uttag, så får man fram en siffra, vi kan kalla den Nettoinsättning.
Samtidigt, under transaktionslistan visas en del siffror, så som Värde (Ingående och Utgående), Ränta och Utdelningar.
Om jag tar siffrorna Värde Utgående-Nettoinsättning så får jag fram siffran som står i kontoöversikten under Utveckling vald period då jag väljer kr.
Exempel med siffror:
Nettoinsättning: 100 000 kr
Värde Utgående: 95 000 kr
Utveckling vald period: -5000 kr
Problemet för mig är att Totalt värde, som står på kontoöversikten, är större än min Nettoinsättning, medan Värde Utgående är mindre än Nettoinsättning. Om vi fortsätter på exemplet ovan skulle det vara som om Totalt värde vore 110 000 kr, med jämna och fina siffror. Jag tycker i detta exempel att det skulle vara mer logiskt om Utveckling vald period då vore +10 000 kr istället för -5000 kr.
Jag förstår helt enkelt inte hur Avanza räknar fram siffran Värde Utgående och jag kan inte heller hitta något av deras exempel där det förklaras på ett sätt som jag begriper.