Investmentbolag - Hur hantera premierna!? (Lekhinken)

Hej! Jag sparar i investmentbolag (lekhinken) sedan 2-3 år tillbaka. Jag valde investmentbolag av flera anledningar och substansrabatter var en av dessa. En annan anledning var god prestation mot index historiskt och att det var roligt att ha några aktier utöver indexfonderna. För enkelhetens skull så har jag månadssparat i investmentbolagen och då tittat på ibindex.se för att undvika de största premierna.

Nu värderas nästan alla investmentbolag till (hög) premie och det börjar ta emot att månadsspara.

Jag funderar lite kring vilka alternativ som finns…

1. “Sitt still i båten” - Fortsätta spara månadsvis i investmentbolagen trots premie
  2. Fortsätta spara månadsvis i de investmentbolag som fortfarande värderas till rabatt (enbart investor och VNV global bland de som jag äger) och då “stå ut med” att de kommer få en stor vikt i portföljen
  3. Avvakta en korrektion och bara spara i indexprodukter under tiden
  4. Sälj av alltihop och köp index i väntan på korrektion

Finns det fler på forumet som sparar i investmentbolag? Hur agerar ni?

Utgår från att vi kommer få mycket diskussion kring detta i samband med Jans utlovade investmentbolagspoddtrilogi, med start imorgon. :slight_smile: Jag själv har liknande funderingar.

1 gillning

Härligt!! Misstänker dock att jag kommer stå med fler frågor och färre svar efteråt… Men så är det ju ofta när man lär sig mer om ett ämne :slight_smile:

1 gillning

Haltar inte beräknandet av premie för investmentbolag något, eftersom de inte sällan har en stor andel onoterade bolag i sin portfölj, där premien således också kan ses som en kostnad för att på ett enkelt sätt kunna få indirekt investera i dessa bolag som annars kostar både högre mäklararvoden och kräver högre totala investeringssummor än noterade bolag? Jag tänker också att värderingen av de onoterade bolagen inte sällan är lite svårare, då det ofta (inte nödvändigtvis såklart) rör sig om relativt nya eller snabbt växande bolag. T.ex. Instabox genom Creades.

Visst är det så, men samtidigt har värderingen onekligen gått upp eftersom historiskt har bolagen ofta värderats till rabatt och nu värderas de till premie med samma metoder tänker jag.

Investmentbolag med premie har typiskt onoterade innehav, som marknaden verkar tro är värda en premie. Det blir lite som att investera i de flesta bolag. Substanspremie är ju regeln snarare än undantaget på börsen.

Personligen känns det ändå lite otydligt för mig då, så förhåller mig misstänksamt mot det.

1 gillning

Håller med dig ang premier.
Jag kan acceptera premie om bolaget har mycket onoterat där det då kan finnas värden som inte ännu syns.
Premie på bolag som bara innehåller börsbolag är såklart helt tokigt. Då kan man ju lika gärna köpa de bolagen direkt på börsen billigare (eller en indexfond).

Jag gillar att tänka ”och” istället för ”antingen eller”. Jag kör 1 + 2 + 3 i nuläget. Dvs de bolag jag tror på trots premie (tex pga onoterat, lång historik etc) köper jag lite av ändå. Men mer fokus på de få med rabatt och bevaka andelen av totala portföljen. Resten går i mitt övriga sparande med index produkter eller andra aktier (jag har en utdelnings portfölj också).

Vågar absolut inte 4an för vem vet när en korrektion kommer och hur mycket uppsida det är kvar :slight_smile:

2 gillningar

Jag tror att det handlar om vilken tidshorisonten är och hur aktiv man vill vara, samt vad alternativet är.

Det verkar som konsensus ligger på att fördelen varit rabatten - det ger en ”vallgrav” i form av skydd mot kursfall, den ger utdelningsarbitrage, den ger incitament för ledningen att minska rabatt och så vidare.

Allt beror dock på vilken tidsperiod man väljer. Finns sammanställningar som pekar på olika resultat:

• rabatt leder till överprestation
  • premie leder till överprestation
  • de ger bättre riskjuterad avkastning
  • de ger sämre riskjusterad avkastning
  • etc.

Så min slutsats är att det idag för en kort tidshorisont:

• är en crowded trade
  • dyrt utifrån avsaknad av rabatt (jämför med tex www.ibindex.se)
  • högkorrelerat mot småbolag (jämför spiltan aktiefond investmentbolag och AMF småbolag de senaste fem åren)
  • tror inte framgent kommer vara lika bra det varit

Det som talar för är att i de som investerar i onoterade bolag kan fortsätta göra multipelarbitrage och skapa aktieägarvärde över tid.

Lite spontana tankar. :+1:

1 gillning

Intressant att höra era tankar. Jag gör väl lite på liknande sätt som du, JFB, jag har kompletterat portföljen med XACT Svenska Småbolag (en börshandlad fond) senaste året och jag tänker att när premierna övergår i rabatt igen så kan den säljas av för att öka ytterligare i investmentbolagen. Jag sparar dock inte hela beloppet i XACT utan fortsätter lägga en större del i investmentbolagen.

Ska bli spännande att höra kommande avsnitt om investmentbolag :slight_smile:

Så stor del av Spiltan Investmentbolag är väl inte småbolag? Så varför dra en slutsats från en korrelation på några få år?

Blir den billigare för dig än en småbolagsfond? Eller föredrar du innehaven?

Jo, om man ser “genom” investmentbolagen så tycker jag att man kan approximera det som sådant. Vi hade en diskussion om det i stora investmentbolagstråden:

Eftersom detta är lekhinken så gillar jag att ha möjlighet att sälja XACT direkt för att skifta till investmentbolag, om jag ska sälja en “vanlig” fond så tar det ju några dagar. Det kan säkert kosta några kronor extra men jag tycker att det är ok, det blir inga stora pengar.

1 gillning

28% premie i Svolder idag. Jag sålde mina sista kring 0%.

Enda sättet jag personligen kan förstå detta på är när man kollar på inflödet till Spiltan Invesmentbolagsfonden. Typ topp 5 populäraste fonden.

Det rationella är att köpa underliggande och blanka Svolder. Står dock på sidlinjen.

2 gillningar

Kör bara kör, marknadsneutralt bet dessutom :wink:

1 gillning

Apropå Jans inspel om investmentbolagsfördelar: multipelarbitrage.

Skall bli spännande att se hur det blir med spacarna creades o bure när de köper.

1 gillning