IPO-Likvider vid Börsintroduktion

Hej,

Jag har en fråga angående när/om banken “känner av” likviderna som man ska hålla tillgängliga vid börsintroduktioner.
Låt säg detta scenario:
Àtt två olika IPOer har deadline samma dag

IPO1- 10.000 kr
IPO2- 5.000 kr

pengar som ligger på kontot är 12000 kr.

De räcker alltså inte för båda. MEN summan räcker ändå för att täcka var och en för sig.
Skulle man ansöka om båda eller kan banken känna av att fler IPO:er är ansökt om än vad likviderna täcker? Eller blir man kanske automatiskt bortsorterad vid ansökan av IPO2, även fast man inte märker det till en början?

Jag tänker mig två fördelar;
Dels att man kanske kan lägga in resterade belopp på 3000 kr innan själva handelsdagen sker. På så sätt täcka båda IPO:erna
Och Dels att det ändå ökar chanserna att få på någon av IPO:erna (förutsatt att de är övertecknade och lottning sker)

Kan man tänka så? Vet någon om när/om bankerna känner av beloppet?

Hej Andreas,

Jag skulle inte säga att banken känner av det på något sätt, däremot när du väl fått tilldelning från den ena så kommer du inte få från den andra då du inte har likvider på ditt konto. Det tar olika många dagar tills man väl får veta om man har fått tilldelning eller ej samt tills själva tilldelningen sker, så för att du inte ska missa tilldelning så hade jag sett till att likvider för båda emissionerna finns tillgängligt på kontot under hela perioden.

Alternativt är att använda ett “kreditkonto” kopplat till ditt konto som täcker upp om du skulle på tilldelning. Skulle du då få tilldelning så plockar banken från ditt kreditkonto som du sedan kan göra en insättning till för att inte vara belånad längre. Fördelen med detta är att du slipper lägga in pengar om du inte är säker på att du får tilldelning och kan ändå vara med och teckna IPOs.
Däremot så bör man läsa på exakt hur dessa kreditkonton fungerar innan man börjar använda dom, t.ex hos Avanza så står hela ditt kreditkonto som är kopplat till ditt vanliga konto som ett värde du kan köpa för, så tänker man inte på att det inte är ens egna pengar så kan man använda hela sig kredit utan att blinka :slight_smile: