Jag fattar nu att det är matematiskt/statistiskt rätt att gå in med allt och inte vara utanför marknaden med delar av kapitalet en längre stund.
Men varför är det rätt att ha en större del än ex 20 % ränta?
Det är ju ändå 10 år till uttag och jag tar ju inte ut allt då utan sprider ut uttaget på 8-10 år.
Det beror på hur mycket risk du klarar av mentalt. Högre risk innebär högre risk för större nergångar.
Just eftersom du själv inte vill ta risken att det rasar, då kan det (av psykologiska skäl) vara bättre att ta mindre risk. Mindre risk men också mindre möjlig avkastning.
Risk kan du jämföra med att du får större möjlig utfallsrymd med ett väntevärde som är högre på lång sikt. Så med högre risk är risken större att du förlorar större andel. Men sannolikheten för de högre avkastningarna är också högre. Med ett genomsnittligt resultat som är högre.
Investeringar så långt.
Av de 930 000:- cash på IPS hos Avanza har jag nu investerat 500 000:-:
Länsförsäkringar Global indexnära 250 000:-
PLUS Alla bolag Sverige index 50 000:-
Handelsbanken GI småbolag ind Cri A1 SEK 50 000:-
Avanza Emerging Markets 50 000:-
AMF Räntefond MIX 50 000:-
Danske Invest Globala Realräntor SEK h 50 000:-
Känner mig nöjd med detta men skulle vilja ha lite guld/silver också typ 100 000 :- det verkar vara begränsningar inom IPS så är lite osäker hur jag skall göra.
Tänker ”spara” 330 000 :- ett tag och se om det blir nått bra tillfälle under våren annars pytsar jag ut det under kommande år!