IPS konto - låst livsförsäkring - höga avgifter!

Hej! Jag är idag 37 år gammal och har efter dödsfall i familj för mer än 20 år sedan ärvt ett IPS-konto (livförsäkring - uttag vid 55 års ålder). Mina pengarna ligger idag hos till Avanza men har sedan dess inte gjort/rört kontot då jag känner mig osäker. Flyttade över pengarna från Swedbank till Avanza för ca 10 år sedan.

Vill nu placera om mina fonder då jag hoppas och tror att jag kan ”göra bättre”. Har även förstått att avgiften på de fonder jag har idag är väldigt höga. Tror tex att min Swedbank Robur Fastighet har en avgift på ca 1,33%. (Har även Swedbank Robur; Corp Bond Europe A, Access Asien A, Acess Mix A, Access Sverige A, Småbolagsfond Sverige A).

Hur ska jag tänka/placera när det är ca 20år kvar innan jag kan röra pengarna? Vilka fonder ska jag satsa på? Är det något annat jag behöver ta i beaktning?

Jag vill som sagt inte behöva tänka på detta IPS-konto utan vill bara att det ska få växa och blomma med tiden och med förhoppning kunna öka i värde om man tänker lite rätt!

Tacksam för diskussion!

Billiga (låg avgift) globalt marknasviktad fond typ LF global indexnära. Kanske lägg till EM fond och småbolag för att bättre matcha marknadsvikt.

Titta på modellportföljerna här på bloggen. :slight_smile:

2 gillningar

Tänk på att det här är oskattade pengar. Så du inte plockar ut för mycket vid 55 års ålder så det påverkar inkomstskatten på ett tråkigt vis.
Om du inte tänkt sluta jobba då, vill säga :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tack för svar! Lite ny på fonder och aktier :wink: Försökte googla på EM fond? Vill du utveckla kort… Jag tar och kollar på portföljerna

Under rubriken “Egen variant av LYSA/OPTI och lite bättre än endast Länsförsäkringar Global” i årets tråd:

Eftersom du har Avanza kan du använda “Avanza Emerging Markets” istället för den något dyrare “Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära”.

EM står för Emerging Markets (Tillväxtmarknad på svenska), det är de kapitalmarknader som klassas vara under tillväxt. DM (Developed Markets) är de som är mer utvecklade kapitalmarknader. Finns även Frontier Markets vilka ännu inte blivit EM. I praktiken delvis en geografisk indelning.

2 gillningar

Spännande och tack! Nu skall jag se till att läsa på :raised_hands:t2: