Har en sidoinkomst där jag är anställd men inte har någon tjänstepension. För en tid sedan uppmärksammade jag att jag kan göra skatteavdrag på uppemot 35 % av lönen förutsatt att pengarna är placerade på IPS.
Det är lite drygt att jag upptäckt det först nu eftersom jag haft denna anställning i snart 4 år och har väl fått in en sådär 200.000 kr totalt. En stor del av denna summa har dessutom sparats på sparkonto och ISK då tanken var att jag skulle hålla på med den så länge jag mäktar med och om jag avslutar anställningen så ska jag ändå ha nytta av extra arbetet på sikt genom att få avkastning. Det vill säga inkomster skulle inte konsumeras utan investeras. Nu är jag i ett läge där jag kanske missat skatteavdrag enbart för att jag placerat pengarna fel.
Har läst en del på Skatteverket och Konsumenternas samt sökt här på forumet men svårt att navigera och hitta svar. Antar att det är på grund av att det inte är lika förmånligt sedan -15/-16 pga förändringarna gällande skatteavdrag för de som har tjänstepension genom sin anställning.
Vid skatteavdrag, beräknas summan från datumet man skapade IPS’en eller för inkomståret? Ställer frågan då jag inte skaffat en IPS än och vill då veta om jag bara ska sätta in pengar för inkomster efter detta datum. Eller om det gäller för hela inkomståret 2024 och det därmed är klokt att föra över 35 % av hela årsinkomsten? Har som sagt summan tillgänglig då den är sparad på ISK.
Tycker mig ha kunnat läsa på Skatteverket att det går att göra rättelser i deklarationen uppemot 4-5 år efter inlämnad deklaration. Vad tror du som läser detta om möjligheterna att retroaktivt begära skatteavdrag för de åren jag var berättigad till avdrag men placerade på sparkonto/ISK istället för IPS? Summan för detta finns också tillgänglig på ISK.
Rekommendation av bank till tillhandahåller IPS? Från gamla trådar här på forumet får jag uppfattningen att Avanza var populär. Är detta fortfarande aktuellt? Min tanke är, om möjligt, placera samma som allt annat långsiktigt spar jag har; globala indexfonder som LF eller DNB. Inget behov av mer avancerat än då.
Hela inkomståret. Det är inte ovanligt att man göra insättningen i slutet av året när man vet resultatet.
Nej, min uppfattning (jag kan ha fel) är att insättningen måste ha sett under det angivna året. Däremot kan du rätta en deklaration för att du hade missat att dra av det, men den fysiska insättningen behöver ha skett i tid. Kolla med Skatteverket för säkerhet skull.
Jag ska så klart fortsätta sätta mig in i det hela samt hade även tanke att kontakta Skatteverket. Med det sagt, finns det något du (eller annan) spontant tips gällande IPS som man lätt kan missa? Eller är det rätt så simpelt om man redan har koll på hur andra sparformer som ISK eller vanlig tjänstepension funkar?
Du skriver sidoinkomst. Det är inte så att du har en annan anställning med tjänstepension? I så fall har du inte avdragsrätt för IPS insättningar. Sådan avdragsrätt kräver att du helt och hållet saknar tjänstepensionsinsättningar under året.
Har dock tolkat det som att det gäller inom berörd anställning och inte inom en själv där andra anställningar kan räknas med. Men det kanske är feltolkat?
Tanken är att de som inte har någon tjänstepension alls skall träffas av detta regelverk. Googlat och nedan länk ger exempel på när någon haft tjänstepensionsrätt under början av året men saknar rätt i senaste anställning.
Jaha ja… Ja det var ju lite drygt men hade varit ännu drygare att föra över till mindre förmånlig IPS och sen inte få göra något avdrag. Så stort tack för att du reagerade och poängterade det så jag slapp lära mig den hårda vägen!