Har funderat på det här ett tag och kommer inte riktigt framåt, brukar betyda att det är dags för ett Excel ark, men tänkte bolla lite här så jag inte gjort en tankevurpa innan jag sätter igång.
Idag har jag majoriteten mitt sparande hos LYSA/Avanza på ett hop av ISK. Nu när avgiften för ISK börjar röra sig lite så uppstod tanken varför jag bara inte har ett AP konto istället, då slipper jag ju schablonskatt på kontot varje år.
Som jag ser det så lär jag fortsätta månadsspara i en 20-30år, samt trycka in lite större summor då dessa uppstår. Så länge jag bara köper slipper jag ju deklarera utöver ISK scenariot, men sedan vid uttag så blir det ju “lite” mer jobb. Känns som det kan bli en aning snurrigt när jag gjort en 15insättningar om året i 20-30 år och hålla reda på vad jag har för vinst på sålt kapital eller?
Planen för pensions/FIRE spar är ju aldrig att ta ut all på en gång utan varje månad/kvartal/år eller vad jag nu kommer fram till.
Är jag helt ute och cyklar nu? De flesta verkar ha ISK, men vi alla tänker ju lite olika kring våra sparanden. Sen minns jag att förr när jag köpte/sålde desto mer, kräktes lite varje år det var dags att fylla i den där K4a blanketten.