ISK, att hålla sig under brytpunkten

Såg att jag börjar närma mig 150 tkr i min ISK portfölj. För att undvika skatt så tog jag ut några tusen så att jag håller mig under 150 tkr tills årsskiftet. Nästa år så ökar möjlighet till 300 tkr skattefritt. Mina ISK portföljer har hittills gett helt okej avkastning. Tänker jag rätt att man kan sälja av och ta ut från Isk för att hålla sig under brytpunkten för att undvika skatt?

4 gillningar

Tar du ut så beskattas du väl när du stoppar in pengar igen?
Ser ingen nytta av detta. Känns lite “Penny-wise, money poor”. Dvs, du kan spara mer pengar på att göra något annat som vida överskrider skatten på din ISK. Typ laga matlåda och ta med till jobbet en dag eller två.

1 gillning

Skatten baseras på genomsnittet av ditt innehav 4 gånger per år, samt dina insättningar. Så du kan nog tryggt fortsätta (fast flyttar du ut och sen in pengar i ISK igen dubbelbeskattar du som jag förstått det).

1 gillning

Om du kan förutse marknaden så är det väl ett bra sätt. Risken som jag ser det är att du kan gå miste om eventuell kursuppgång som kan vara bra mycket större än skatten.

Du har sparat på börsen i 5-10 år är det allt du har i Isk 150 tusen? Är det sparkonto som gäller annars? Är målet med sparande bara för att slippa skatt ?

Det gör du väl men tänk också på att du bara skattar för det som skjuter över 150’ och sedan 300’. Dvs det spelar nästan ingen roll att du flyttar de där tusenlapparna.

5 gillningar

Du tänker helt fel.

Låt pengarna vara investerade på ditt ISK och generera avkastning. Du skattar bara på beloppet som skjuter över brytpunkten.

1 gillning

Gränserna kan i princip ignoreras. Investera det du kan på ditt ISK.

1 gillning

Jag ser nya skattefriheten upp till 150 000kr i år och 300 000kr 2026 som en tillfällig skattelättnad på sparande.

Så mentalt så räknar jag inte med att den kommer förbli permanent.

Att investera på ISK har många fördelar utan just denna skattelättnad, så du kan ignorera brytpunkterna och fortsätta månadsspara precis som vanligt. På sikt spelar ett par tusen per år ganska liten roll om man pytsar in eget månadssparande och låter investeringarna sköta sig själva.

3 gillningar

Ja och nej.

Du tänker rätt om du är livrädd att betala 1% i skatt av det över 150k, men det baseras ju på snittet över året.

Nej för att det är en skitsumma och helt meningslöst att försöka ducka. Är det så att du råkat feltänka och tror att du skattar på hela beloppet för att du passerar gränsen?

1 gillning

Tack för svaren! Har fått bra svar och synpunkter!

3 gillningar

Rätt lätt att bli blind när man hänger på detta forum men du ska veta att 150 tusen är en summa de flesta i sverige inte har på börsen privat.

9 gillningar

Håller helt med! Tycker du varit väldigt duktig som lyckats få ihop 150k! :flexed_biceps: Och som många andra säger, det är inte värt att sitta och oroa sig för dem pengarna som går över gränsen. Det är en såpass liten summa så det gör knappast någon skillnad. Låt pengarna sitta kvar och göra sitt jobb= växa över tid. Och fortsätt månadsspara!

3 gillningar

Du är medveten om att skatten endast gäller det som är över brytgränsen?

När jag jobbade i USA hade jag en vän som tackade nej till en höjning av lönen då han trodde det innebar att hela lönen drabbades av en högre skattesats…

3 gillningar

Du betalar skatt på delen över 150 k…så har du 151 k kr så betalar du skatt på 1000 kr vilket idag är väl ca 1% x 1000 == 10 kr ?