ISK eller kapitalförsäkring för global indexfond?

Hej,

Tänkte börja spara i DNB Global Indeks S via Avanza. Har det någon större betydelse då om man använder ett ISK eller kapitalförsäkring?

Det som jag har hört är fördelen med kapitalförsäkring är att man får tillbaks skatt från utdelningar automatiskt om man har utländska aktier. Detta påverkar väl inte mig dock om jag enbart har DNB Global Indeks, eller kan man få utdelningar från denna fond?

Den fonden kommer inte skicka vidare utdelningen till ditt konto utan kommer istället köpa fler aktier för utdelningen. Dessa aktier kommer du via fonden vara delägare i.

Jag tror inte (men vet inte) det finns nån skillnad alls för dig att ha denna fond i KF eller ISK.

1 gillning

Okej, så då är det inget man skattar på? Dvs när det köps fler aktier för utdelningen åt mig?

Inte du i alla fall. Men däremot kan fonden anringen få tillbaka källskatten eller så kan fonden inte få tillbaka den. Vilket det blir beror på vilket land fonden har säte i tror jag.

Vilket jag tror vad ett problem med Ava global för ett par år sen. Då den fonden var matarfond till en annan fond (utländsk fond) som inte fick tillbaka källskatten.

ISK om du vill belåna portföljen och få tillbaka ränteavdrag på skatten. Så kör ISK :+1:

1 gillning

Skatten är det samma. Men med några små skillnader.

Isk

Skatten kommer på deklarationen och räknas ut löpande under året.

Kapitalförsäkring

Skatten räknas ut dag 1 vid insättning. Oavsett om det är investerat eller inte. Och du måste själv frigöra pengar flera gånger om året för att betala skatt. I alla fall på avanza. Andra har jag ingen erfarenhet av.

Utdelningen återinvesteras direkt i fonden. Vilket bidrar till om värdet ökar. Så ja. Om din fond ökar 2% pga Utdelningen och man läser av för skatt. Då kommer du skattas på Utdelningen oavsett isk eller kapitalkonto

Okej, men det blir ingen skillnad på mängden skatt man betalar alltså huruvida om den räknas ut löpande under året (ISK) kontra att den räknas ut dag 1 vid insättning (Kapitalförsäkring)?

Vad menas med att man själv måste frigöra pengar flera gånger om året för att betala skatt? Detta är bara på en kapitalförsäkring alltså, eller?

Utdelningen återinvesteras direkt i fonden. Vilket bidrar till om värdet ökar. Så ja. Om din fond ökar 2% pga Utdelningen och man läser av för skatt. Då kommer du skattas på Utdelningen oavsett isk eller kapitalkonto

Behöver man skriva in något själv i deklarationen då eller sköts allting automatiskt?

En grej jag funderade över.. Jag nyligen investerat en ganska stor summa i DNB Global Indeks S på ett ISK hos Avanza.

Sedan innan har jag även endel aktier på samma ISK som ovan hos Avanza från “AMC Entertainment A”, dessa är dock i princip värdelösa.

Sedan förr har jag även ett AF-konto hos Avanza med någon aktiefond kallad Barings som investerar i Hongkongaktier och kinesiska aktier, värdet är bara på runt 16 000 men avgiften ligger tydligen på hela 2,24%. Minns inte ens varför jag skaffat denna fond, men har inte brytt mig om den överhuvudtaget, den har bara funnits kvar.

I alla fall, påverkar aktierna från AMC på ISK:t samt aktiefonden på AF-kontot den skatt, de avgifter etc. jag betalar för den stora summa jag har i DNB Global Indeks S-fonden? Eller påverkar de enbart sig själva så att säga och deras egna värden/innehaven i just dessa?

Ingen skillnad på skatt. Däremot betalar du skatt 4 gånger om året på kapitalförsäkring jämfört med isk. Så man riskerar att förlora lite avkastning på skatten när man använder kapitalförsäkring. Så om du ska skatta 1000 kr i mars. Och det stiger 10% till december. Så missar du 100 kr avkastning.

Båda sköts automatiskt på deklarationen

1 gillning

Denna får du skatta för vid försäljning och deklarera för. Jag tycker att avgiften är på tok för hög så jag hade sålt denna fond.

1 gillning

En mikroskopisk skillnad i att med ISK så lånar du i princip den latenta skatten räntefritt av staten i genomsnitt ett år, dvs du har en statligt finansierad hävstång på 1% på ditt innehav :slight_smile:

1 gillning

Ja, 2,24% är ju för högt, även om jag bara har runt 16 000 där, så det inte är hela världen vad som händer med just de pengarna.

Samtidigt bryr jag mig inte så mycket heller om det ändå inte påverkar det huvudsakliga innehavet jag har i DNB Global Indeks S på ISK-kontot.

Sen verkar det lite jobbigt om man behöver deklarera manuellt om man säljer fonden från AF-kontot, är helt grön när det gäller detta.

Men är det i alla fall korrekt uppfattat att Hongkong/Kina-aktiefonden i AF-kontot med hög avgift och aktierna från AMC i ISK-kontot inte påverkar någon sorts skatt eller avgifter etc. på den rejäla och stora summan jag har investerat i DNB Global Indeks S på ISK-kontot, utan de påverkar enbart sig själva, sina egna separata innehav som är lägre?

Dessa två konton (AF-kontot och ISK-kontot) med innehav har jag hos Avanza.se förövrigt, AMC-aktierna och den stora summan i DNB Global Indeks S ligger på samma ISK-konto där.

Allt du har på ISK påverkar skatten och Avanza kommer att skicka in uppgifter till Skatteverket så allt kommer att vara förtryckt på deklaration. Du skatter varje år för det som finns på ISK.

Om du säljer något från Aktiedepå behöver du själv deklarera för och först då skattar du året efter.

1 gillning