Hej!
Kapitalförsäkring och ISK beskattas på samma sätt och du slipper deklarera själv, så där är det ingen skillnad. Om du ska köpa utländska aktier rekommenderas kapitalförsäkring av skatteskäl, ska du enbart köpa fonder spelar ISK eller KF ingen roll. En sista skillnad är att du på en KF kan ha en förmånstagare, t.ex. din dotter, som kan ta över kontot längre fram. Om hon är förmånstagare skulle hon även ärva pengarna vid dödsfall.
Nordnet och Avanza har ett bredare utbud av fonder och (enligt mig) en mer lättmanövrerad och modern plattform/hemsida.
Eftersom hon inte är 18 så kan hon inte starta ett ISK själv, däremot kan du öppna ett ISK i hennes namn som tillfaller henne när hon blir myndig. Eftersom hon ska spara på lång sikt kan hon t.ex. titta på denna portfölj som Jan på bloggen rekommenderar: Globala barnportföljen - ett bra sparande till dig, dina barn eller din pension
Något jag själv önskar att jag gjort när jag var 15 var att gå med i Unga Aktiesparare, där kan man träffa andra unga som är intresserade av sparande och lära sig mer.
Hoppas det känns tydligare, lycka till!
Hälsningar
Elin