Jag har ca 40000 i en ISK hos Nordea. Den ligger nu på minus, men än så länge ytterst lite. Jag ska gå i pension om cirka 2-3 år. Jag förstår att min fråga inte är lätt men jag undrar om jag ska förhindra en större nedgång och ta ut pengarna och sätta på ett sparkonto eller ska jag försöka ha is i magen och göra ingenting. Jag har också en ISK hos lysa (bara 13000) men den har inte blivit minus (än).
Hoppas att ni har tid att svara.
Hälsningar
Liselott
Det är svårt att tipsa, dels för att ingen kan förutsäga börsläget men också för att vi inte vet hur mycket 40k är för dig. Jag hade personligen låtit dem ligga i en vettig bred indexfond. Men om du tvekar och känner att 40k kan göra stor nytta i samband med pensionen ska du absolut ta ut dem.
Kan de gå ner till 20k under tiden kvar till pensionen? Absolut.
Kan de gå upp till 60k under samma period? Absolut.
Så hur mycket spelar dessa 40k roll för dig?
Ska alla pengar användas direkt när du går i pension?
Om de inte ska det så skulle jag låta de ligga kvar på ISK i billiga indexfonder. Möjligen fundera över din riskaptit. Jag tolkar det som att du kanske inte är så risktålig och tycker volatilitet är jobbigt? Då kan ett alternativ vara 50% sparkonto och 50% på ISK.
Tack för svar. Nej jag sparar inte för att ta ut dem direkt när jag går i pension vilket blir om 3-4 år. Jag är inte risktålig och volatilitet vet jag inte vad det betyder. Hur ska jag veta vad som är billiga indexfonder? Jag kan ingenting om detta. Vore tacksam om du har lust att ge några tips om detta.
Hälsningar
Liselott
Hej
Tack så jättemycket för ditt svar.
Jag har Stratega 30 och Stratega 50 hos Nordea. Stratega 30 ligger just nu på minus men inte med så mycket
Jag har en ISK hos Lysa som än så länge ligger på lite plus
Jag har en en fond “Nordnet hållbar pension” som också har gått ner men än så länge inte med jättemycket.
Jag har också en fond hos AMF (inte mycket ca 6000 som har gått ner en hel del)
Jag har ett sparkonto hos Svea med 0.90% ränta.
Med tanke på hur det ser ut i världen och att allt bara tycks bli värre och värre vet jag inte om det bästa är att avsluta allt och sätta in på sparkontot.
Jag har ingen direkt plan när jag ska ta ut pengarna på fondkontona har tänkt att arbeta cirka 4-5 år till.
Jag vet ju inte var pengarna är placerade, jag kan vara namnet på fonderna.
Vad tycker du är bäst att göra?
Tacksam om du orkar svara.
Liselott
Om du vill ha tips på billiga indexfonder hos olika banker inkl vad som finns hos Nordea så kolla in tråden nedan.
Om du ska gå i pension om 2-3 år och räknar med att använda dessa pengarna de först 1-2 åren i pension så är det verkligen på gränsen om du ska ha detta investerat på börsen.
Normalt säger man att pengar som ska användas inom 3 år ska vara på bankkonto för att inte ta risken med en krasch som minskar värdet. En del mer försiktiga (som jag) säger 3-5 år.
I ditt fall låter det som att du ska använda pengarna inom en 3-5 år och i så fall kan det vara läge att ta ut de pengarna du räknar med att använda inom den tiden.
Om en del av pengarna ska användas lägre fram så kan de vara kvar investerade (mer än 3-5 år) så kan du får avkastning på dem.
Så hade jag funderat och försökt angripa problemet
Okej. En hel del blandfonder alltså. Är generellt skeptisk till blandfonder just för att man får betala onödigt mycket för ränteplaceringar.
Vad jag kan läsa mig till så har Stratega 50 50% aktieandel och 30 just 30% aktieandel. Nordnet hållbar pension ligger på 60%. AMF har många olika fonder så den kan jag inte uttala mig om.
Om vi bortser från AMF fonden och antar att du har ungefär lika mycket i varje fond så hamnar vi på en aktieandel på strax under 50%.
På grund av att ränteplaceringar gått dåligt på sistone så har dessa tyvärr inte haft den önskade dämpande effekten på dina fonder.
Tyvärr så betalar du en del i förvaltningsavgifter för dessa fonder också. Nordeafonderna ligger på 1,5%
Bra! Mycket bättre ränta än så går nog inte få med insättningsgaranti.
Inte säker på hur du menar, men vill man veta mer exakt hur fonderna har placerat får man gå in och läsa om respektive fond.
Är inte säker på om jag ska ge dig råd om hur mycket du ska ha investerat. Allt handlar om hur kritiska pengarna är för din ekonomi och din riskvilja. Ingen vet hur aktiemarknaden kommer utvecklas kommande fem åren (eller vilken annan tidsperiod som helst).
De råden jag kan ge:
Sälj dina dyra blandfonder.
Bestäm vilken aktieandel du vill ha. En tumregel man kan använda sig av är 10% per år i sparhorisont. Alltså om du har 5 år i sparhorisont så 50%. Men detta är alltså bara en tumregel.
Extra svårt att avgöra när sparhorisonten inte är klar. 50% kanske är vettigt för dig?
Man ska ju också vara medveten om att ha pengar på sparkonto på sätt och vis också är en risk, just eftersom inflationen äter upp värdet.
Ett annat sätt kan att bestämma hur mycket du ska investerat i aktiefonder kan vara att bestämma en summa som du skulle stå ut med minskade med 50%. Inte för att jag tror det kommer gå ner så mycket, men som ett worst case.
Pengarna du inte ska ha investerade i aktier kan du med fördel ha på ditt sparkonto hos Svea.
Investera aktiedelen i en globalfond eller en fondportfölj som JFB tipsade om. Eller kanske enklast sätt över dem på ditt Lysakonto och kör fördelning 100/0 aktie/räntor. (Vet inte vad du hade för fördelning nu.)