ISK kort sparhorisont

Spiltan är en renodlad företagsobligationsfond och sådana rör sig mer med börsen än tex stat/kommun/bostads-obligationer. Om jag inte missminner mig så innehöll den åtminstone då en hel del o-ratat och high yield / junk bonds dvs högrisk papper.

Om man tittar på en säker korträntefond som AMF Kort så gick den ner 1% och handlades under hela perioden

Att räntepapper går ner beror på att marknadsräntan i så fall gått upp. Papperna som fonden håller omprissätts till att motsvara marknadsräntan. När fonden sen köper in nya räntepapper så är fördelen att fonden därefter köper nya papper med högre ränta = högre avkastning allt annat lika.

Hur mycket en räntefond går upp eller ner när räntan ändrar sig beror på hur långa lånen är sk duration. Tumregeln är att värdet på en räntefond med 1 års duration går upp 1% om räntan sänks med 1%. Och det motsatta.

Väljer man långa räntefonder / obligationsfonder så är ofta durationen typ 3-10 år dvs de är räntekänsliga

@Saihtam det känns som du inte utvecklat din kompetens på räntefonder :wink: Jag vet inte hur många gånger Spiltans renodlade företagspappersräntefond dragits upp

Det är två saker man behöver håll koll på

• Kreditrisk
  • Ränterisk

Detta avgör volatilitet och avkastning

Här finns allt man behöver veta :backhand_index_pointing_down:

4 gillningar