ISK och KF börjar bli för dyra

Om man har räntefonder i portföljen så kan man ju kanske ha dem på AF-konto istället, eftersom de har lägre förväntad avkastning. Guld-ETF:er och liknande bör också kunna hamna där.

3 gillningar

Jag håller i princip med, och vill bara tillägga två saker:

• Ifall indexfonderna går ned i början av sparandet kan man sälja dem och köpa tillbaka för att realisera förlusten, även om sparandet är långsiktigt. Det kan ge ytterligare 21 % - 30 % att investera med om man håller dem i aktiedepå. Den här effekten är särskilt betydelsefull om man investerar en klumpsumma och har sannolikt mindre betydelse vid månadssparande.

• Det är visserligen osannolikt att börsen går ned över en tioårsperiod, men det är inte omöjligt och det finns sparare som därför väljer en andel räntefonder. För dem kan aktiedepå vara ett intressant alternativ att minska risken i sparandet.

Att prissätta den minskade risken är inte helt enkelt, men det innebär inte att man helt kan bortse från denna aspekt av aktiedepån vilket tyvärr är alltför vanligt i jämförelser.

2 gillningar

Ett tillägg från mig som gillar utdelning:

Så länge skatten på utdelning understiger 30 % på ISK så är valet enkelt för mig eftersom skatten på utdelning på depå blir 30 %.

Så än så länge flyttar jag inte till depå.

1 gillning