jag har flyttat mer så alla ISK är över 300K efter regeringens annons. Varje svensk måste ha en ISK från 1a januari 2025.
Vad händer för dom som inte har ett? ![]()
inget grund avdrag på kapital
Ah, så då ”måste” man inte ha ett.
Generöst! Bra grundplåt för dem när de fyller 18.
Härligt.
Nu saknas bara reversering av de två höjningarna av skatteunderlaget om totalt 1% till shablonintäkten, ett införande av skattetak precis som vi har ett skategolv om 1,25%. Samt att grundnivån indexeras med KPI från det att förslaget först presenterades.
Förhoppningsvis kommer den skattefria grundnivån leda till en revitalisering av inkomsträntorna på ISK-konton, för att inte dränera de vanliga sparkontona.
Idag är den högsta rörliga sparräntan 4,30% så om jag tänker rätt måste ett ISK som ska ska fungera som ett rent skattefritt sparkonto upp till 300 000 kr ge minst (4,30 * 0,7) = 3,01% i ränta för att inte underpresterade mot de bästa sparkontona.
Bara brus eller… har du ex 3m på isk så påverkas du knappt, har du 300k får du skattefritt men är fortfarande ”pank”.
Men visst nån mental skillnad gör det väl.
Sen höjer de skatten på nåt annat ändå.
Jag tror fler kommer agera så. Frågan är om det är värt biverkningen att barnet får en så stor slant att förfoga över på 18 årsdagen. Å andra sidan blir väl räntapåräntaeffekten mer kraftfull om pengarna är i barnets isk i o m att de inte blir föremål för skatt så länge beloppet är under 300k
Sen ska man komma ihåg att långt ifrån alla har råd att spara till sina barn av olika skäl. Jag tror att det kommer märkas än mer om man är rik eller fattig i Sverige efter denna reform.
Någon som har koll när riksdagen ska ta ställning?
Jag håller med dig och mitt inlägg var också en modest påminnelse om att pengar som sparas i barns namn inte får röras.
Detta har jag läst ska dras av på inkomst skatten. Barn har väl ingen inkomst ![]()
I teorin gillar jag förslaget för att jag tänker att det ska få folk med litet eller inget fond-/aktiesparande att börja spara ordentligt, vilket skulle vara jättepositivt för dem.
Det borde vara bra för samhället att fler är delaktiga i kapitalägandet och kan klara sig själva i större utsträckning.
Får det i praktiken inte en sådan effekt blir det kanske lite meningslöst.
I så fall hade det varit snyggare / renare att bara skruva ner ISK-skattesatsen något.
Hoppas att det ger något, om förslaget blir klubbat.
Jo, de kommer få kapitalinkomst (schablonintäkt på ISK, som man således ej behöver skatta).
I vårt fall spelar det inte stor roll eftersom vi planerar spara mer än 300k till barnen. När sparandet i barnens namn maxas ut vid 300k fortsätter vi all nysparande till barnen i mitt eget Isk.
Det kommer gå bra att förklara för barnen vad syftet med deras pengar är tänkt för så där är jag inte orolig.
Det trista med Isk i barnens namn är väl att man inte kan sätta hävstång på sparandet.
Fonder med hävstång. Nordnet har väl en globalfond med inbyggd häv.
Ja, men den är inte gratis!
Finns det alternativ som är gratis?
Nej, men jag backade själv när jag insåg hur mycket ränta Nordnet tog ut. Tyvärr har jag glömt hur mycket.