Jag har värdepapperskredit på mitt isk på Avanza. Om jag säljer en fond tex för att byta fond dyker aldrig pengarna upp på isk utan sätts direkt in på mitt kreditkonto som är kopplats till isk ser det ut som. Sen när jag köper den nya fonden antar jag att en ny insättning görs från kreditkontot till mitt isk, vilket borde utlösa isk-skatt. Jag vet inte om allt ovan det stämmer och det har säkert diskuteras i någon annan tråd som jag inte hittar, men stämmer det att ett byte av en fond utlöser isk-skatt eller missar jag något?
Jag har också Avanza. Om du låt säga har 100 k i kredit. Du köper för 100 k då kommer de 100 k räknas som en insättning. Inom samma kvartal kan du sen sälja och köpa för de 100 k hur många gånger du vill utan att det blir någon ny skatt. Vid kvartalsslut om du fortfarande har nyttjat krediten så skattar du för det som står som värde i din portfölj + nyttjad kredit.
Om du har outnyttjad kredit som du använt förs den tillbaka till krediten så att du slipper skatta för outnyttjad kredit vid kvartalsskiftet. Om du efter kvartalet passerat nyttjar krediten igen så räknas det som insättning. Du betalar alltså inte mer skatt på krediten än vad du max har nyttjat av din kredit ett kvartal.
Åå grymt, tack för svaret! ![]()
Rätt bra fråga - och svar om det stämmer - jag hade själv denna fundering i Hur använder ni er värdepapperskredit? - Nr 74 av Jacob_Skj men fick ett fullkomligen Goddag yxskaft till svar av kundtjänst - citat: “Köper och säljer du värdepapper med samma likviddag behöver du inte vänta tills pengarna från försäljningen kommer in; detta beror på att likviddagarna för köp och sälj slår ut varandra.
Ponera att värdepapper A är en amerikansk aktie noterad i USA och värdepapper B är noterad i Sverige. Säljer du det amerikanska värdepapperet kommer pengarna in på ditt konto dagen efter, då det är en (1) likviddag. Eftersom likviddagen på det svenska värdepapperet är två (2) är det lugnt, då du får in pengarna innan pengarna för köpet dras. Om det är tvärtom får du istället pengarna efter två dagar, medan pengarna för det nya köpet dras redan dagen efter.”
Om det du skriver stämmer, @Mareko , så fungerar det som jag trodde, nämligen att så länge både köp av värdepapper man byter till och försäljning av värdepapper man byter ifrån är klart inom samma kvartal räknas köpet före försäljningen är klar inte som en extra insättning som ISK beskattas.
Tål att fundera över @RobertK eftersom vad jag förstod så menade du att det räknades som en extra insättning om köp genomförs innan försäljning är klar. Inom kvartalsbörjan och -slut ![]()
Då kan man undra - är det samma sak på Nordnet och Montrose t:ex?![]()
Jag tror/är ganska säker på att om du genomför ett köp där pengarna dras direkt innan likviderna från en fondförsäljning har kommit in, så blir det en insättning (med tillhörande ISK-skatt) från kreditkontot. Det har inget med kvartalsskifte att göra. Mao: det andra exemplet från kundtjänst skulle resultera i insättning/skatt.
jag skriver till dem igen för att få dem att förstå:
“I delexemplet du skriver, nämligen
“Om det är tvärtom får du istället pengarna efter två dagar, medan pengarna för det nya köpet dras redan dagen efter.”
Jag vill få bekräftat hur ni bedömer följande situation.
Om ett köp sker före likviddagen för en senare försäljning, räknas detta köp då som en extra insättning på mitt ISK som finansieras från kreditkontot och därmed beskattas som en separat ISK‑insättning?
Gäller detta även om samma kvartal innehåller både ett köp med tidigare likviddag och en försäljning med senare likviddag, där dessa transaktioner tillsammans återställer ett tillfälligt negativt saldo på ISK som uppstod och senare täcks av krediten vid försäljningen?
Notera att det är specifikt punkten ifall en extra ISK skatt dras ifall köp av ett värdepapper,med tidigare likviddag, görs innan försäljning av annat värdepapper, med senare likviddag är klar, oavsett att de båda är klara inom samma kvartal.
Eller medför ovan ingen extra ISK beskattning såvida båda är klara inom samma kvartal?”
Kan ni formulera det tydligare är jag all open ears ![]()
Ska se ifall de förstår denna gången att det är just frågan om “extra insättning från krediten” genererar mer skatt eller inte jag vill veta.
Dom borde förstå, men generellt så brukar jag försöka hålla ner antalet frågor (frågetecken) till EN för att vara säker på att dom inte kan trassla in sig och svara på fel saker
Så egentligen skulle det räcka med första meningen:
OM det finns några specialare baserat på kvartal osv (vilket jag inte tror) så borde dom påpeka det i svaret på ovan fråga.
Fick äntligen svar.
Summa-summarum - du hade rätt!
Citat:
“Tack för ditt meddelande!
Ja det stämmer, kreditkontot bevakar alltid att tillräckliga likvida medel finns på tillhörande ISK. Om pengar saknas, även temporärt på grund av skillnader i likviddag så kommer kreditkontot att genomföra en överföring till ditt ISK som beskattas. Detta då ett ISK inte får ha ett negativt saldo enligt reglerna för kontot.”
Så jag behöver vara mer restriktiv vad gäller byte av värdepapper och ombalansering inser jag nu.
Tack för att du höll fast vid din övertygelse, @RobertK !![]()