Rätt bra fråga - och svar om det stämmer - jag hade själv denna fundering i Hur använder ni er värdepapperskredit? - Nr 74 av Jacob_Skj men fick ett fullkomligen Goddag yxskaft till svar av kundtjänst - citat: “Köper och säljer du värdepapper med samma likviddag behöver du inte vänta tills pengarna från försäljningen kommer in; detta beror på att likviddagarna för köp och sälj slår ut varandra.
Ponera att värdepapper A är en amerikansk aktie noterad i USA och värdepapper B är noterad i Sverige. Säljer du det amerikanska värdepapperet kommer pengarna in på ditt konto dagen efter, då det är en (1) likviddag. Eftersom likviddagen på det svenska värdepapperet är två (2) är det lugnt, då du får in pengarna innan pengarna för köpet dras. Om det är tvärtom får du istället pengarna efter två dagar, medan pengarna för det nya köpet dras redan dagen efter.”
Om det du skriver stämmer, @Mareko , så fungerar det som jag trodde, nämligen att så länge både köp av värdepapper man byter till och försäljning av värdepapper man byter ifrån är klart inom samma kvartal räknas köpet före försäljningen är klar inte som en extra insättning som ISK beskattas.
Tål att fundera över @RobertK eftersom vad jag förstod så menade du att det räknades som en extra insättning om köp genomförs innan försäljning är klar. Inom kvartalsbörjan och -slut ![]()
Då kan man undra - är det samma sak på Nordnet och Montrose t:ex?![]()