Är det klubbat nu? Trodde det skulle bli 300000 som var nedre gräns och inte 150000. Det var väl det som utlovades i valrörelsen?
150 kkr år 2025, höjs sedan till 300 kkr år 2026, enligt förslaget i budgeten.
Nu kanske jag har tagit på mig foliehatten men det står jag för. Men den nya reformen som inte endast gäller ISK utan även KF gör att staten nu kommer få tillgång till data som de inte hade tidigare på förmögenhet som finns placerade på KF.
Är du säker på att det blir så i praktiken?
Mina KF-uppgifter lämnas årligen till SKV i samband med deklarationen. Så är väl inget nytt att staten har koll på KF?
Säker är jag inte eftersom jag läste det på DI.
Kanske jag som gör en tankevurpa och isf lär jag mig gärna något nytt. Jag tänkte att eftersom man som privatperson inte är skatteskyldig gentemot skatteverket i en KF utan det är försäkringsbolaget så är det inte specat att tex skatten som Avanza behöver betala till skatteverket för just mitt KF innehav innehåller info om att just jag äger den och vad värdet är, utan att Avanza betalar in skatten i en klump för alla KF som dem är skatteskyldiga gentemot skatteverket. Och på så sätt försvinner man i mängden så att säga.
Jag är heller inte jätteinsatt, kanske även jag har fel. Har alltid trott att SKV har full insyn i hur mycket skatt som dras på min KF. Då den betalas årligen.
Men Folksam sköter det.
Vilket banar väg för återinförd förmögenhetsskatt. Finns hela trådar om det. Att en moderatregering inför detta med kontrolluppgifter för enskilda KF är sinnessjukt.
vilken förmögenhetskatt pratar du om? det finns inte majoritet i Riksdag för sådan straffskatt. Glöm inte att även Centern från rödgröna kanten är typiskt skattesänkningsparti.
Missade du ”banar väg för”-delen av inlägget? Majoriteter ändras med tiden. Att då ha underlättat återinförandet av förmögenhetsskatt (gärna med datan över mängden kapital och hur det är fördelat som argument) är oförlåtligt. Inte ens vänsterpartiet har försökt sig på detta när sossarna haft makten, så sjukt är det.
S,V,MP att få majoritet över C,M,KD,L,SD och införa förmögenhetskatt? Not going to happen that soon ![]()
Testa att räkna på ett val där KD och L ramlar under 4%-spärren. Jag skulle inte uttala mig med sådan säkerhet (och då röstar jag inte rött).
KD,L och MP har varit nära spärren flera gånger. Men den sista minuten händer den klassiskt Svensk stödröst ![]()
Jo, jag vet. Jag ser det som att min röst vägt tungt de senaste gångerna. ![]()
Men, jag tycker ändå vi ska vara realister och inse att risken är större än du så övertygat säger. Jag må låta som en gammal dammig stofil, men jag har levt när S styrde själva med V-stöd.
Jag är inte heller helt säker på att du kallt kan räkna med att inte SD spelar falskt i det ackordet om det gagner deras symfoni. De flesta SD-väljare sitter inte på miljoner på ISK.
Det får aldrig ske. När den väl är införd är ägget knäckt, moderaterna kommer inte avskaffa den igen. Verkligen noll uppsida med detta.
Absolut, men SD har röstat de flesta regeringens skattesänkningar och de inte stå för att återinföra fastighetskatt, förmögenhetskatt eller andra kommunistiska straffskatter.
Jag betalar KF skatten kvartalsvis på Avanza, men det kanske är olika hos olika försäkringsbolag.
Kanske, har en traditionellt förvaltad KF, så kikar bara där ett par gånger per år. Sen kommer en detaljerad lista precis efter årsskiftet.
ISK- och KF-skatten är ju redan i praktiken en förmögenhetsskatt, och de flesta verkar föredra den framför reavinstskatten man annars får.