(Det finns ingen budget på plats än, så det var inte det de presenterade idag. Den kommer om några veckor, de behöver tillträda som regering först.)
För många på detta forum blir det fortfarande höjd skatt på ISK nästa år.
Jag tror det är dags att spara mindre och amortera mera. Med bolåneräntor uppåt 4% kombinerat med nästan 1% skatt på ISK så börjar det kännas tveksamt att ha bolån för att investera på börsen…
Jotack, jag är väl medveten om detta också. Livet är hårt.
Själv upplever jag den här RT forumet som stabilt och avviker ifrån snittet ordentligt. Ingen nöd på pengar på RT forum i alla fall på oss som skriver här. Lite mer extra skatt kommer inte göra oss så mycket fattigare. Det har vi råd med .Om snittet hade sådana ekonomiska marginaler som majoriteten av oss på den här fattiga RT forum hade det varit riktigt utmärkt och lugnt
300.000 kr när? Ska man byta till hävstångsinstrument när man närmar sig gränsen?
Mycket som verkar luddigt än så länge.
Vi kommer se en babyboom i Sverige 2023
Tänkte också det. Dags att sprida ut det på resten av familjen.
Se det som ett grundavdrag. Du skattar ju första på krona nummer 300 001.
Många barnspar är ju i KF. Hoppas det inte bara gäller ISK men det låter ju så.
När kommer nya budgeten röstas om?
Tror budgeten enligt grundlag måste ha presenterats senast 15:e november så lär bli röstning då någon gång, om Uffes lag inte redan förhandlat färdigt den som en del i att släppa fram honom som statsminister.
En ny regering måste (ett valår) presentera sin budgetproposition för Riksdagen senast tre veckor efter att den tillträtt (dock senast den 15 november). Det blir alltså senast i början av vecka 45. Därefter behandlas budgetpropositionen i utskotten och partierna i opposition har möjlighet att skriva motioner som motförslag.
Övriga år under mandatperioden är det 20 september som är deadline för budgetpropositionen. Här finns bra information om hur det fungerar under ”normalåren”:
Toppen, tack!
Jag utgår ifrån att det är sparande ÖVER 300 000 SEK som beskattas, och inte att så fort man är över 300 000 SEK så beskattas hela beloppet.
Dvs har du 290 000 SEK så betalar du ingenting i skatt.
Har du 310 000 SEK så är det 10 000 SEK som beskattas.
Är det korrekt?
Enligt mig, så har skatten på ISK/KF har varit alldeles för låg (ur ett ekonomiskt perspektiv)
Jag tycker, också, att hela konstruktionen av skatten är bakvänd. När räntor är låga och aktiemarknaderna ofta går bra; då ska man betala låg skatt på ISK; men när räntorna går upp och aktiemarknadens ofta går sämre, ja då ska man betala mer skatt.
Det är bakvänt.
Hur som helst. Räntorna stiger, skatten på ISK stiger, men det är, enligt mig, fortfarande ett väldigt billigt och förmånligt sätt att investera. Framförallt så är det, återigen, enligt mig, fortsatt den överlägset bästa sparformen i Sverige.
Jag kommer att fortsätta använda både ISK och KF, och tror att jag fortsatt kommer betala betydligt mindre i skatt på kapital än vad jag hade gjort i många andra länder.
För oss ja. För staten är det perfekt. Skatt i förhållande till kostnad för statsskulden
Bakvänt för oss sparare men perfekt logiskt för staten och vi vet ju vem som bestämmer.