ITP 1 hos Handelsbanken

Hej.
Vad har ni får åsikt om itp 1 på handelsbanken?
Förvaltningsavgifterna på fonderna är 0,3%

• 40 procent Handelsbanken Sverige Selektiv
  • 40 procent Handelsbanken Global Tema
  • 20 procent Handelsbanken Tillväxtmarknad Tema
1 gillning

Intressant val du föreslår. Jag kan inte hitta de fonderna i ITP 1 på deras fondlistor dock. Kan du länka till det du har att välja på?

Jag hade också valt deras Selektiv eller Tema-fonder, om de är prissatta runt 0,5% eller lägre. Detta då deras långa historik är i paritet med standard indexfond som kostar 0,2% till 0,65%. Att kunna sänka avgiften med runt 1% eller mer gör underverk med avkastning över lång tid.

Glöm inte att historisk avkastning betyder inte att det kommer gälla även i framtiden :wink::person_tipping_hand: .

Du har helt rätt men… om du kollar på nedan graf och tänker att avgiften för den valda fonden som visas i helgrön färg egentligen var 1,2% lägre… så får du en utveckling som är avsevärt bättre än indexfonderna över 20 års tidsperiod. Det säger väl att förvaltarna i det här fallet har ett bra track record och verkar kunnat leverera bra resultat över hela tidsperioden. Lite av ett undantag när det kommer till aktiva fonder.

1 gillning

Finns några trådar på ämnet, bland annat en jag skapat. Min tjänstepension hos HB ser ut såhär:

80 % Handelsbanken Global Index Criteria
10 % Handelsbanken Globala Småbolag
10 % Handelsbanken Sverige Index Criteria

Den sistnämnda är ganska dyr men jag ville ha 10 % hela Sverige ändå.

Vet inte om du kan välja samma fonder i ITP1? Annars finns ju SPP i ITP1 väl, och där får du nog bredaste och billigaste valet.

Du verkar ha ett helt annat urval och avgifter än vad TS har dock. Därför jag frågade om TS kunde länka till det hen kan välja från. Handelsbanken har ju en mängd olika kategorier där de har olika fonder till olika rabatter, så det är jättesvårt ge tips utan den informationen.

1 gillning