ITP1 flytta redan intjänad kapital från Alecta till SPP eller inte?

Hej,

Så jag har jobbat i Sverige i ca. 2 år nu och jag är 30 år gammal. Igår ändrade jag de 50% som kan placeras till SPP, så från och med nu ska 50% (+ flexpension) landa där. Under de två åren fick jag cirka 120 000 i Alecta, varifrån jag kunde flytta 70 000. Men på Collectums webbplats står det att det tar 2-3 månader och att värdet kommer att “omvärderas” av försäkringen. Vet någon om det är värt det ändå eller är det som att 70k plötsligt blev 20k? Eller är det mer som små procentsatser? Undrar om jag bara ska behålla de 70k i Alecta eller om jag skulle flyttar dem till SPP.

Tack & Hälsningar,
Paddy

Jag har nyligen gjort flytt hos Collectum ITP 1 från Alecta till SPP av 50% kapitalet. Själva flytten tar 2-3 månader. De har inte dragit någon avgift. Det som jag dock tycker är konstigt är att man bara får flytta 50 %, dvs 50 % måste ligga kvar i traditionell förvaltning (om man hade det innan).

Enligt ITP1 måste man spara minst halva i traditionell fondförsäkring. Därav går det endast att flytta över halva kapitalet också. Annars hade man ju bara flyttat över hela intjänade kapitalet en gång om året :slight_smile:

1 gillning

Extra ITP1 pengar som flexpension eller löneväxling landar alltid på den valbara halvan så i praktiken så kommer alltid mer än 50% av pengarna landa på tex SPP fond om man har valt det :slight_smile:

Jag löneväxlar 5k och i praktiken landar just nu ca 2.5k på alecta och ca 9.5k på SPP t ex.