Om man omfattas av ITP1 och löneväxlar - måste man fördela investeringarna 50/50 mellan fondförsäkring/traditionell försäkring, eller gäller det endast det belopp arbetsgivaren “naturligt” betalar in till ITP?
Hej, om jag har förstått rätt sätts 50/50 av från din vanliga lön.
Flexpension läggs mot fond, och avsättning på bonusar och övertidsersättning läggs mot fond-delen.
Vad jag lyckats utreda så är det max 50% fond oavsett “hur” inbetalningen till itp1 gjorts, fördelningen den samma för allt kapital som sätts in. Jag blir väldigt gärna upplyst om att jag har fel…
@VikingJon, står ingenting om det du påstår på sidan du länkar till?
Edit: lyckligtvis hade jag fel! Det man ska söka efter är “kompletterande premier”
Varför måste det vara 50% med tvång för ITP? Gör mig förbannad.
Löneväxling hamnar 100% i den valbara delen inom ITP1, lika flexpension, så du kan investera 100% av löneväxlingen i fonder om du vill.
Är du helt hundra procent säker på detta? Jag har nyligen insett fördelarna med löneväxling och att kunna ha allt i fonder skulle möjliggöra en tidig pension mycket snabbare än att tvingas köra trad. Orkar heller inte vänta tills imorgon att ringa Avtalat och få svar. Tack!
Jag antar om man har lön under 54 tusen de inte värt att löneväxla?
Du har lyckligtvis rätt (och jag fel)! Kompletterande premier går till fria delen, det var ju glädjande.
Otroligt konstigt varför denna info är så svår att hitta, på avtalat så framstår det bara som att allt delas max 50/50 punkt. Lyckades hitta info om kompletterande premier hos collectum, nu är dokumentet från 2015 men ändå…
Citat
Placering av kompletterande premier
Kompletterande premier till ITP 1 förmedlas i sin helhet till den så kallade fria
delen - den del som den försäkrade kan välja både traditionell- och fondförsäkring
för. Har den försäkrade valt två försäkringsbolag eller pensionsprodukter för denna
del, fördelas de kompletterande premierna lika mellan dessa.
Ja då jag tidigare frågat de.
Räkna dock noggrann innan du låser pengar i tjänstepension och tänk på att statlig tjänstepension PA16 redan har höjd tidigaste uttag till 63 år och kommunal till 60 år. Inte osannolik att ålder i lagen ökas (idag 55 år) eller att fack och AGO kommer överens om liknande för privatanställda då även facken verkar ha en agenda att folk jobbar längre.
Jag förstår. Prognosen är att riktåldern kommer att vara 70 när det är dags för min årskull att gå i pension. Eftersom riktåldern är 67 nu och TjP är 55 gissar jag att det maximalt kommer att vara en 10 årig skillnad mellan ålder för TjP och riktålder. Sen får jag täcka tiden mellan 50 åå - 60 med privat pensionssparande.
Fick svar från Avtalat också och fått bekräftat att det är fritt val som gäller på löneväxlat belopp, dvs fondförsäkring kan väljas helt.
Har de höjt TJP från 55? Även 60 låter mycket för tjp, de ändå sitt eget sparande man vill ha de tillgängligt tidigare.