Jag flyttade min tjänstepension från AMF traditionell till Länsförsäkringar, från början hade jag enbart 1 ITP försäkringsnummer, nu sen igår har jag 2 stycken och jag förstår inte varför? Har någon haft något liknande fall?
Kan dock säga att jag gjorde ett pensionsval till länsförsäkringar och inte så långt efter jag bestämde mig att flytta halva min ITP till länsförsäkringar helt, kan det vara därför det fanns två försäkringsnummer? Verkar som att ena ITP försäkringsnummer redan börjat få in inbetalning från arbetsgivaren? fast än flytten är inte färdig?
Ja för varje flytt du gör får du ett nytt ITP försäkringsnummer. Jag fick även ett till då alla nya insättningar måste gå till ett nytt som inte har att göra med de som jag flyttade.
Men vad hände sen, fick de slå ihop de? Eller var de separat fortfarande tills idag? Jag fick meddelande idag från LF att de kan se över att slå ihop mina två ITP försäkringsnummer och undrar om det är samma för dig?
Jaha jag trodde de nya insättningarna man fick som klumpsumma tills flytten var helt färdig? Lite konstigt det ska finnas två försäkringssumma där ena är för insättning och den andra för själva flytten.
Jag behövde kontakta dem för att slå ihop. Den nya kan man flytta in den gamla från. I och med att de sa att jag inte behöver betala något extra så har jag två olika. En för det gamla jag flyttade och en för alla nya.
Jag skrev att jag vill ha en ITP försäkringsnummer där alla nya insättning även görs och de ska se över det skrev de när hela kapitalet kommer. Att ha två olika försäkringsnummer och betala avgift på båda för global fond är inte optimalt.
En ny försäkring har skapats upp för att ta emot framtida premier som betalas in. Tidigare har premier placerats i en försäkring som skapats upp för att ta emot inflyttat kapital. Det ledde till att inkommande premier styrdes om till en ny försäkring vid varje ny omgång inflyttar som genomfördes. För att kunna säkerställa att premier alltid placeras i samma ITP-försäkring har en ny försäkring, specifikt avsedd för premier, skapats upp.
Den nya försäkringen ger inga extra kostnader.
Jag hade allt i en sen skapades en till och den låter jag bara vara då det inte kostar extra.
Är det obligatorisk? Jag ska byta arbetsgivare inom samma kollektivavtal ITP1 och jag skulle villja ha de nya pensionsavsättningar till de samma fondförsäkringsnummer. Är det mögligt?
Men det är inte ITPs fel. Det är så försäkringar funkar vilket TJP är. Spelar ingen roll vilket avtal, kollektiv eller inte.
Arbetsgivaren tar en försäkring i ditt namn så de måste ju också hålla koll på hur mycket dom betalt in så inte arbetstagare kan komma och hävda att de fått för lite typ.
Okej, då var det mitt missförstånd eller kanske min svaga kunskap. I min föreställning var ett fondförsäkringskonto (eller traditionellsförsäkringskonto) under ITP i en viss fondfösäkringsbolag (eller tratidionellsförsäkringsbolag) ett särskilt konto för framtida pensioner, där varje arbetsgivare som omfattas av samma kollektivavtal kan sätta in pengar åt dig i konton varje månad som du jobbar och tjänar pensionsavsättningar och pengarna kan bara tas ut efter en viss årslåldern.
Jag hade aldrig tänkt på att varje arbetsgivare, till varje fondförsäkringbolag du väljer, kommer att ha ett specifikt fondförsäkring nummer.
Fördelen med att ha flera försäkringar kan vara att du kan välja att ta ut några på kortare tid och ha några på längre tid. T ex kanske du vill sluta jobba vid 55 år och då kan man ta ut några på säg 10 år och sedan när den allmänna pensionen kan tas ut så kan du välja att ta ut några på livstid t ex.
För mig som har ITP2 är det inte lika enkelt då i varje fall mina ITP2-pengar ligger i en hög. Däremot har jag haft ITPK-pengarna på 3-4 olika försäkringar men sedan senaste upphandlingen så ligger alla i samma hög.
Den funkar inte för mig – jag ska ta ut hela TJP med 10 år utbetalningstid vid 70. Jag fyller 70 år 2059 och förhoppningsvis har vi avskaffat den statliga skatten innan dess. Kul i allafall som brytpunkten för pensionärer är på mycket högre nivån - ligger på ca 760,000kr året 2026
Jag behöver inte ta ut TJP vid 55. Min KF och livet med ultra låga utgifter i södra europa räcker mellan 55 tills 70 som pensionuttag börjar. Jag bara räknar med PPM och TJP, jag räknar inte inkomstpension eftersom de kollektivistiska Svenska politikerna kommer äta upp mitt inkomstpension kapital säkert