Tillgångsallokering 55+, obelånad och god ekonomisk situation?

Hur ska jag tänka nu angående allokering av tillgångar, nu när jag så smått börjar närma mig pension?

Jag är 55 och tänker mig arbeta heltid till 62. Sen 80% till 65 cirka. Sen får det räcka.

Jag är helt obelånad och äger min bostad.

Jag har arbetat heltid i drygt 30 år. Om några år kommer jag ha tjänat in 360 månader ITP2.

Jag har ungefär lika mycket sparat privat som mina pensionspengar (allmän och TJP) totalt just nu. Det privata sparandet växer snabbare än pensionsdelen.

Det privata sparandet är till övervägande del i indexfonder samt en cash buffert.

Nu är det således mindre än tio år till pension och kanske dags att börja med räntefonder? Allmän pension och förmånsbestämd tjänstepension, bör det räknas som typ räntefonder? I så fall ligger jag 50/50 just nu och kan fortsätta spara fullt i indexfonder några år till? Vad är en lämplig fördelning vid 65?

Jag har inga ambitioner att die with zero, pengarna får gärna fortsätta växa efter min pensionering. Jag kommer använda dom för lite guldkant men inte förbruka dom.

Grattis till en bra ekonomisk situation. Vilken fördelning har du idag? 50/50, om jag förstod dig rätt?

Med så pass mycket pengar, så är du mer ute efter en stark portfölj med låg misslyckandegrad.

En klassisk 60/40 portfölj har visat sig ha lägst misslyckandegrad.

Exempel på en sån portfölj är följande:

50% Global indexfond (DNB Global Indeks)
10% Sverige indexfond (PLUS Allabolag Sverige)
20% Långa statsobligationer (Storebrand Obligation A)
20% Korta statsobligationer (AMF Räntefond Kort)

Sverigefonden kan bytas mot globalfonden om du inte vill ha home bias. Sen kan du även dela upp globalfonden i två olika fonder, för att minska mängden pengar i en enda fond.

Jag brukar se över hela mitt fria kapital med ovan fördelning. Med förutsättning att bufferten är väl fylld.

2 gillningar

Jag har 70/30 Globalt/Sverige index totalt.

75% av detta på Nordnet. DNB/Nordnet Sverige.
12.5% Avanza LF/Plus Sverige
12.5% Lysa.

1 gillning

Okej. Men då tar du inte med dina kontanter?

Om vi ser till ditt hela fria kapital. Hur ser fördelningen ut då?

Bufferten är på ca 200k.
Jag har inga räntefonder alls. När jag säger 50/50 menar jag 50% fonder och 50% ”säker” pension

1 gillning

Ok jag förstår.

Kolla gärna i denna tråd:

Jag hade lagt upp det såhär:

60% av ditt totala fria kapital i indexfonder (aktier)
20% av ditt totala fria kapital i räntefonder (långa)
20% av ditt totala fria kapital i sparkonto (buffert)

3 gillningar

Jag tänker lite att om du har vunnit det ekonomiska spelet, är det inte dags att sluta spela?

Lite enligt principen, dumt att riskera pengar du behöver för att tjäna pengar du inte behöver.

8 gillningar

Hade nog personligen kört en 50/50 aktier/räntor med det kapital du kan investera. Finns ingen anledning egentligen att ta högre risk än så tänker jag.

1 gillning

Beror på hur riskvillig du är. Räntefonder är jag tveksam till, Jag är 62 år och slutade jobba under förra året, I samband med det flyttade jag 80 % av min tjänstepension inom ITP2 som låg i fonder till traditionell försäkring för att hålla blodtrycket på en hälsosam nivå. Jag tror det är bättre än att ge sig in i räntefonder. Samtidigt får du en garanterad avkastning även om den över tiden blir lägre än ned bra aktiefonder. Det du slipper är risken att drabbas hårt av ett stortbörsfall.
10 % har jag kvar i globala indexfonder för skojs skull…

1 gillning

Ja, jag delar det synsättet.

2 gillningar

Känner inte riktigt att jag vunnit spelet. Så mycket pengar rör det sig inte om ändå.

Jag borde kunna upprätthålla nuvarande levnadsstandard efter 65 utan problem bara på pensionen. Nu sparar jag 30-40% av nettolönen, det tänker jag sluta med vid pension. Eftersom allmän pension och förmånsbestämd TJP inte drabbas direkt av börsnedgångar känns nuvarande levnadsstandard tryggad.

Att köra 60/40 eller 50/50 på mitt privata sparande redan nu vid 55 känns spontant lite väl defensivt med hänsyn till ovanstående.

En glide slope ned från 100/0 ner till 60/40 vid 65 kanske?

Är din tanke att det mesta av sparandet skall gå till arvingar ?

Det skulle kunna funka.

Men försök att få en helhetsbild på ditt kapital. Vad är din fördelning då? Det kan vara så att du redan har en 80/20 fördelning om du beaktar din buffert på ett sparkonto.

Marknaden är historiskt högt värderad just nu. Man ska inte tajma marknaden. Men det är inte ett dåligt läge att sänka risken nu.

2 gillningar

Intressant - berätta mer. Vad ska pengarna användas till efter du är död?

Du borde fundera på att ta ett bolån om du inte har något, senare i livet blir det svårt.

Så du kan göra det du vill nu istället för när du är för gammal.

2 gillningar

Jag hade fortsatt haft nära 100% aktieallokering, såvida du inte vill blanda in 5-20% guld eller liknande.

1 gillning

Barnen får ärva det som blir över efter mig. Jag har rätt billiga nöjen. Arbeta i min egen skog, träna på gym, fjällvandra.

Jag kommer börja resa mer privat det blir väl den största utgiften i framtiden.

Bufferten är bara några enstaka procent av kapitalet. Du har rätt i att risken känns hög just nu. Men samtidigt har jag gott om tid på mig

Sparhorisonten på den delen av sparandet får antas vara 30 år.
Den bör kunna fortsatt vara placerad i globala indexfonder.

1 gillning

Jo, jag skulle nog säga att du vunnit det ekonomiska spelet :wink: Att kunna fortsätta leva i pension som före pension enbart på pensionerna betraktar jag som en vinst :+1: Allt privat kapital blir guldkant.

Viktigast för att säkra detta är att du kan behålla bra lön med ITP2 till åtminstone 62 år 1 månad då du kan få kollektiv slutbetalning. Då har du en väldigt bra och extremt trygg pension där det är arbetsgivaren som får pytsa in om Alecta fattas pengar i framtida utbetalning. Det är inte ditt problem.

Jag hade nog redan nu börjat fundera på att spara mindre och göra mer redan nu. Vilka tidsfönster finns för vad du/ni kan/vill göra med barn och föräldrar som kanske är stängt om 5-10 år.

På totala kapital inkl värdet av alla pensioner, även förmånsbestämd och inkomstpension, ev även kapital i bostad (om ni tänkt likvidera det på ålderns höst) så hade jag siktat på 50/50. Vi gör det.

Ja, jag räknar förmånsbestämd pension, inkomstpension och kapital i bostad på räntesidan. Det är ju åtminstone inte börs. Sen delar vi upp i tillgängligt och bundet kapital för att se likviditeten.

Tips. Loggar du inte på MinPension under tjänstepension så kan du se värdet av din förmånsbestämda pension omräknat från kr/mån till ett kapital. Den beräkningen är numera rätt bra. Så kan du ta in även det i hela kapitalet.

Vad fördelningen blir på privata kapitalet och placeringsbara TJP styrs rätt mycket av hur mycket kapital inte är placeringsbart i tex ITP2/ink pension för att samtidigt nå den målfördelning man vill ha på totalen.

2 gillningar

Jag har en del kapital bundet i boendet och min skogsfastighet. Värdet av det motsvarar ca 70% av mitt samlade pensionskapital just nu.

Bostaden kommer jag behålla. Jag står i kö för hyresrätt utifall att, men jag trivs bra där jag bor. Så jag lämnar den utanför kalkylen eftersom jag inte planerar realisera den.

Skogsfastigheten ska jag behålla tills jag inte längre orkar med den. Om någon av sönerna vill ta över då så får han det. Den genererar intäkter och kostnader stötvis. Jag använder vinsterna för att bygga vägar och på andra sätt investera i en förbättrad fastighet. Så jag räknar inte med den i min kalkyl heller.

Jag avser att fortsätta inom ITP2 till 65 så det borde vara lugnt. Att gå ned till 80% vid 62 ska inte påverka TJP efter vad jag läst. Delpension/flexpension.

3 gillningar