Intressant ändå att en tråd om bankkonton kan väcka så mycket känslor. Only on RT ![]()
Håller med om mycket. Själv har jag satt i system att skaffa mig dedikerade bankkonton kopplade till planerade utgifter och en excelfil med lite mer beskrivning vad varje konto ska täcka. Exempelvis har jag ett konto jag ska kunna leva från i 2 år om börsen kapsejsar. Ett annat för att renovera huset som ska ske om max 3 år. Ett tredje för ett garage till sommarstugan som jag också hoppas hinna med inom 3 år…ett som heter YOLO för lite småprylar jag vill kunna unna mig.
På detta vis är jag säker på att ha nog (men inte för mycket) likvida medel för att kunna klara mig närmaste 3 åren. Dessutom sätter det lite eld i röven på mig att få klart renoveringarna innan inflationen käkar för mycket från besparingarna
Resten är på börsen och i fastigheter.
Måste också få opponera mig mig lite till nedan “kloka ord”.
Att investera i globala indexfonder är en investering och inget jag tycker ska likställas med att “spela”. Spela är för mig bet på individuella aktier eller väldigt nischade investeringar. Precis som tråden handlar om så är bankkonto inte heller en säker investering…och inte heller räntefonder, fastigheter, vin eller dieselbilar. Alla former av sparande har sina “risker” och fördelar och jag tycker det blir missvisande att prata om att “sluta spela”