Itp1 och 2, vad är skillnaden?

vad är egentligen skillnaden? jag har läst om förmånsbestämd och premiebestämd men jag fattar inte vad de menar. itp 2 så vet arbetstagaren hur mycket hen ska få i pension? betyder det att det kvittar vilka fonder man väljer för man vet redan vad man ska få när man pensionerar sig.
kan någon dumma ner detta i exempel för mig :slight_smile:

ITP1 är ett premiebestämt pensionsavtal där arbetsgivaren sätter av X% av din lön till en tjänstpension. Av inbetalningen behöver 50% sättas i en tradtionellt förvaltad försäkring, resterande 50% kan du själv bestämma om de ska placeras i en traditionell försäkring eller en fondförsäkring

ITP2 är ett förmånsbestämt pensionsavtal där huvuddelen av pensionen baseras på X% av din slutlön (baserad på att du har varit anställd i 30 år), dvs du gör själv inga val och kan inte heller påverka utbetalningen mer än att se till att ha en hög lön. Utöver den förmånsbestämda delen (som är den största) så har du även några procent som du själv kan välja hur de ska förvaltas (traditionell försäkring eller fondförsäkring.

6 gillningar

ITP1 Premiebestämd; kostnaden är känd för arbetsgivaren men inte det framtida pensionsutfallet för den anställde.
Den anställde gör delvis aktiva pensionsval.

ITP2 Förmånsbestämd; utfallet är känd för den anställde i form av en utlovad procentsats av slutlön men kostnaden för detta är okänd för arbetsgivaren.
Den anställde gör inga val utan fokuserar på att höja sin lön i så stor utsträckning som möjligt samt kvalificera sig via anställningstid (360 månader).

• Såg inte att Monica lagt med en mycket pedagogisk bild. :+1:

Hej, tack för svaret!

och X % är vad kollektivavtalet ( i mitt fall 4,5% då jag är med i Sveriges ingenjörer) säger och om det inte finns något sådant, vad arbetsgivaren känner för?

slutlön, vad är det?

Den lön du har när du slutar arbeta hos sista arbetsgivaren med inbetalning till ITP2.
Sedan finns massa regler för hur mycket lönehöjningar som får räknas in på slutet (m.m)
360 månaders inbetalning krävs för full ITP2

Edit /
ITP2 gäller endast för personer födda 1978 eller tidigare.

1 gillning

ITP 2 fundering: Vad händer om jag blir tvungen att byta jobb och gå ned kraftigt i lön sista året av arbetslivet? Efter att ha haft en bra lön fram till det? Känns som om jag går miste om pension som jag redan tjänat in…

1 gillning

I ITP2-avtalet finns något som kallas LSFB (lönesänkningsfribrev) som skall skydda mot detta.

Om du byter jobb till ett som inte omfattas av ITP2 hamnar den vanligt fribrev.

Vad bestämmer X % ?
Arbetsgivare, kollektivavtal?

Det är “arbetsmarknadens parter”. Inom ITP är det Svenskt Näringsliv (som företräder arbetsgivarna) och PTK (som företräder arbetstagarna). De äger dessutom Collectum tillsammans.