Jag undrar lite över Jacke77. Verkar vara en klok och vettig person som figurerar på olika ekonomibloggar. En engagerad indexkramare verkar han vara. Men ibland när han kommenterar har han vissa fonder och i andra sammanhang andra. Nu senast lade han tydligen allt i Avanza Global. Så Jacke, av ren nyfikenhet, hur ser din/dina portföljer ut? Redogör för oss. Tar gärna en öl någon gång och diskuterar mer.
Hej .Jag är varken bluff eller geni. Dricker ej öl/alkohol. Stämmer att jag håller mig till 100% Global indexfond. Just nu LF Global indexnära pga billigare än Avanza Global i total avg. Kortsiktigt sparkonto. Automatisk månadssparande. Här på bloggen kallar jag mig för Jack. Lite för omväxlings skull ?. Det betyder att Jack/jacke77 är samma jag ?. Jag har sparat både i rena aktier,aktiva fonder,olika index fonder innan jag bestämde mig att göra det enkellt allt i billigaste global indexfond. Sådana råd har även småspararguiden. Innan det hade jag alltid svårt det med % i lands indexfonder. Ändra hit/dit,sälja lite det/köpa lite mer av det andra. Det blir jobbigt i längden och därför valet bara en global indexfond. Sedan om någon gör en annan fördelning är inget fel att göra så. Om man är långsiktig och max 0.40% i avg (index fonder) kommer det bli bra. Att välja aktiva fonder kan man lyckas med men det är inte så enkellt som många tror. Lätt att vara efter klok och se det historisk. Framtiden kan vara helt annat. Själv hade jag alltid föredragit spara själv i rena aktier än att betala 2% till dyra aktiva branch fonder. Men som sagt alla gör som de vill och investerar på sitt sätt. Viktigast av allt att man trivs med det och att man sparar på börsen långsiktigt. Spela på börsen i högrisk aktier/fonder brukar oftast gå åt skugen. Inte många som lyckas bli rika på det. Ha det så bra och allt väl i från mig.
Mvh.jacke77/Jack