Hej! Jag har placerat ca 7,5 msek i räntefonder och 10,5 msek i aktiefonder i en KF via ett företag (håller ca 60/40-placering och tar ut 4% om året).
Jag försöker reda ut om det är värt att flytta pengarna till ett gäng 7+ olika sparkonton (om det nu finns så många som accepterar företag) för att slippa betala KF-avgiften samt att “trygga” dem. Idag är allt placerat på samma institut.
Ok, då hade jag valt räntefonderna utan tvekan. Gärna med stor andel långa statsobligationer. Högre förväntad avkastning än sparkonto och ger portföljen ett förväntat bättre skydd vid björnmarknader.
Japp, schablonskatten på KF (samma som ISK) på en långsiktig investering blir fördelaktig om din förväntade avkastning överstiger ca 3% (i dagsläget), kommer även underlätta dina rebalanseringar om du har allt i KF. Finns en kalkylator här om du vill jämföra lite: Är det värt byta till ISK? | Jämför själv med vår kalkylator
Se bara till att din bank inte tar ut extra skalavgifter på ditt KF, vilket i princip alla gör förutom Avanza och Nordnet. Byt i så fall bank.
Då hade jag valt 100% billigaste Global indexfond på Avanza/Nordnet i KF eller Isk
Varför undviker du globala indexfonder på så jätte långsikt ? Är det något jag missar här @Alec ?
Men på 20-40 årssikt risken är inte så hög i global indexfonden ? Svårt att bli så fattig ändå varför inte maxa det även att hela släkten kan leva på avkastningen . Barn och barnbarn ?
För att det är väldigt få som klarar av att se sin portfölj svänga med så stora belopp när börsen kraschar. Kolla bara hur aktiestinsens portfölj svängde:
Kul å gå från 140 till 40 på ett år