Hej,
Har lyssnat på flera avsnitt och får klart för mej att det enda rätta är globala indexfonder över tid. Är det smart att då sälja av alla aktier och flytta över kapitalet?
Har svårt att tro att alla i forumet går på 100 % indexfonder. Är det så?
Många kunniga inom ekonomin som förespråkar en betydande andel globala fonder brukar basera sitt råd på tanken att en ökad diversifiering över fler aktier och länder leder till en mer effektiv riskspridning. Trots detta har avkastningen varit mindre fördelaktig för dem som har valt andra alternativ än Sverige eller USA under de senaste 100 åren. Enligt information i Nick Maggiullis bok “Just Keep Buying” framgår att den svenska börsen har varit det överlägsna valet, särskilt med tanke på inflationsjusteringar.
Jag personligen har 40% USA och 60% Sverige
Nej. Men många kör indexfonder här just med tanke på forskningen.
Själv kör jag ca 40% Sverigeindex, 15% USA-index och 55% globalindex. Men nej, inga enskilda aktier.
Oj, det var mycket ![]()
10% belåning/hävstång?
Nej… adventsstressad och plötsligt sifferblind. ![]()
![]()
![]()
Nej, många tror en mångfald saker xD. Ja, indexering tar bort den mänskliga faktorn och är bevisligen det bästa sättet att tjäna pengar på marknadsrisk över tid. Numera har jag inga individuella aktier. Jag kan kommentera på hur bra/dåligt det går för ett bolag, men aktiepris har med vad folk kommer att köpa/sälja en aktie för. Inga bolag är för stora eller speciella för att det ska gå dåligt. Kassa bolag kan spendera flera år med extremt höga värderingar och utmärkta bolag kan spendera många år med en undermålig värdering. Även yrkesproffs klår sällan index på sikt, särskilt inte efter avgifter, då där är en så stor del okända faktorer och tur i att välja bolag att satsa på.
Följ istället hela marknaden och vinn (historiskt) rejält 99/100 gånger på att vänta en längre tid.
Att välja aktier är helt enkelt ett gamblingbeteende i denna kontext.
Jag är en fondbytare, allokeringspillare, optimeringsmaximerare, portföljskeptiker, småbolagsälskare, volatilitetsnarkoman av rang som har extremt svårt att hålla fingrarna borta från köp/byt/sälj knapparna.
Har dock övergått till 100% Globalt index, både privat&pension. Fear of missing out är ett tankefälleben för min del, men globalt index/glömma bort detta fungerar väl för mig.