Jag bytte min höger hand mot 1 000 000 KR. Vad gör jag nu?

Hej jag befinner mig i en unik ekonomisk situation och skulle vilja ha tips och idéer på hur jag ska tackla situationen.

Jag är 22 år gammal och har varit med om en arbetsolycka. Jag förlorade större delen av min höger hand men fick ha kvar tummen. Jag fick en klumpsumma som ersättning vilket tillsammans med mina redan hopsparade pengar gjorde mig till miljonär. Jag är sjukskriven idag och med tanke på mitt handikapp så skulle de va svårt att gå tillbaka till den branschen som jag har erfarenhet av (industri och produktion). Nu är min fråga vad ni hade gjort om ni va i min situation.

Ska jag köpa en Porsche.

Investera allt på lysa, flytta till Thailand och leva på avkastningen.

Skaffa mig en utbildning (vilket jag inte har idag) så jag kan få ett välbetalt jobb.

Skaffa dom bästa advokaterna jag har råd med och stämma företaget där jag skadade mig.

Starta ett företag med pengarna.

Inga idéer är dåliga kom jättegärna med förslag!

8 gillningar

Placera pengarna på ett sparkonto med ränta och sätt dig sen och fundera kring hur du kan sysselsätta dig på annat sätt framöver. Beklagar olyckan…

11 gillningar

Skicka in det i en global indexfond och var ekonomiskt oberoende inom en snar framtid, 1000 000 avkastar i snitt 7% om året eller 70 000 kr om året, denna takten kommer bara.
Jag skulle fundera över när mår jag som bäst .

En klok fråga tyder på en klok person bakom!

Jag tycker du ska investera mycket av pengarna i Rikatillsammans portföljer.
Och utbilda dig.
Och sen starta egen firma.

1 gillning

Jag hade:

1. placerat det i globala indexfonder (el motsvarande med låg risk)
  2. ansökt om fullt csn-lån
  3. pluggat nå’t jag ville och som passar de nya förutsättningarna
  4. sökt jobb om några år när konjunkturen vänt, du är klar, börsen stigit osv

Förjäkligt med handen, men bra med ersättningen och fördelen med att vara ung är att du har bättre förutsättningar för omställning och får till råga på allt ansluta till oss charmiga som smetar ut bläcket när vi skriver.

…och välkommen till forumet! :slight_smile:

14 gillningar

Jävligt tråkigt med handen, det kan jag inte ens föreställa mig, men den titeln…

Det är fan medalj på det! :joy:

11 gillningar

Hej Simon!

Jag beklagar verkligen din olycka, men gratulerar dig samtidigt till att verka vara en klok person som vill fatta långsiktigt goda beslut i livet.
Från min horisont (akademiker på 30+) har du fått en fin möjlighet att i denna krävande situation kunna välja saker som ändå ger dig god livskvalitet.

Tankar härifrån, i kronologisk ordning:

• Gör en resa nu om du vill, som avstamp till ditt nya liv och för perspektiv och reflektioner…
  • Hitta en bra bostad om du inte redan har det. (Lättskött liten lägenhet med balkong kanske. Hyres- eller bostadsrätt utifrån egna preferenser. )
  • Se vad du kan få för hjälpmedel, proteser etc via vården. Undersök om det därtill finns utrustning att köpa som förenklar din nya vardag. (Typ smarta hem-grejer, ev automatväxlad bil etc.)
  • Läs en högskoleutbildning inom något du är intresserad av! Värde för livet på många plan. Välj ett helt program, inte strökurser, det ger mer sociala kontakter. Och ta CSN som har så låg ränta, lägg inte dina försäkringspengar på det.
  • Investera delar av försäkringspengarna på nåt bra sätt, forumet här har ju goda experter på det.

Önskar dig all lycka och hoppas få höra mer om hur det blir!

10 gillningar

Beklagar handen! Låter som att du gör det bästa av saken. Hoppas du får den hjälp du behöver. :+1:

1 gillning

Jo din mor har rätt, jag kan ta hälften.

8 gillningar

Skola om dig/ utbilda dig. Den bästa investeringen du kan göra och det påverkar resten av ditt liv. 1milj är inte vad det har varit. Inget att ”leva på”

W

3 gillningar

självklart vad har du för swish :joy:

1 gillning

Inte för att vara en buzz kill men gränsen på swish är 150k :joy::joy::joy:

4 gillningar

Låt inte miljonen förändra för mycket i ditt liv.
En miljon är ju bara en miljon.
Se pengarna som medel och inte mål.

11 gillningar

Kanske finns det jobb i branschen du har erfarenhet av som kan utföras med en hand? Projektledare/planerare/säljare/koordinator? Vilka certifieringar behöver du för det?

Du är 22 - du kan göra vad som helst. Att studera är inget dåligt val och ger dig tid att återuppfinna dig själv.

2 gillningar

Beklagar verkligen olyckan! Spontant, utan att vara insatt i försäkring, tycker jag att 1 mkr låter lite i ersättning för det inträffade på en arbetsplats, i synnerhet eftersom det i hög grad påverkar din möjlighet att att arbeta inom yrket du har erfarenhet.

Vem har presenterat siffran för dig? Har du kunnat bolla/jämfört beloppet med någon kunnig på området?

Jag tycker beloppet är snålt eftersom du dels kanske behöver skola om dig, dels leva med en skadad hand resten av livet.

Nån på forumet är säkert mer kunnig inom försäkring och kan svara på om jag är helt fel ute.

2 gillningar

Hej Mikael!
Det här är första handen jag tappat så jag vet inte riktigt vad som är vanligt att få i ersättning. Vad jag har fått är försäkringspengar men inget skadestånd från själva företaget. Jag blev tilldelad en advokat som skulle sköta skadestånds frågan men den delen verkar ta lång tid.

24 gillningar

Är du medlem i facket? Då bör detta vara en fråga dom kan driva åt dig. Jag skulle definitivt också rekommendera att mjölka den där advokaten på tips om vad du kan göra i din situation. Se också till att kartlägga ev andra ersättningsvägar (du har redan nämnt skadestånd mot arbetsgivaren men kanske har du andra försäkringar också?)

1 gillning

Handla globala indexfonder och var handlingskraftig på annat håll. En mille är pengar, men inget du lever på resten av livet. Du är ju ung och hittar säkert något där du kommer passa som handen i handske.

2 gillningar

Vi gör vårt bästa. :slight_smile:

Men vänta… va’?! :roll_eyes:

Det finns en anledning till att man få en sådan summa när man är 22 och förstör ett av de två bästa verktygen man fötts med i en sketen arbetsplatsolycka. Det finns inget oförskämt med att få den summan. Jag kan tänka mig att väldigt få, åtminstone i vårt land, skulle göra det bytet frivilligt. Det bevisar väl något i sammanhanget? Jag är dubbelt så gammal som du och har alltså avverkat mer än halva yrkeslivet och skulle fasen inte byta för tio miljoner. Summan finns ju där för att du bedöms har förlorat arbetskapacitet på det, vilket ju bevisligen är sant. Jag förstår att morsan vill dig väl, men kom igen liksom…

Sorry, jag kan inte riktigt processa det. Hoppas att det var en tankevurpa från hennes sida. Vad du än gör så köp iaf ingen sportbil eller nå’t annat förgängligt. Investera i dig själv. Statistiskt ska du vara med i åtminstone 60 år till.

15 gillningar

Beklagar olyckan.
Många drabbas av något tufft här i livet, och sättet vi tacklar dessa motgångar är det som definierar oss som människor.
För vi kommer inte alltid vara lyckliga. Det kommer inte alltid vara lätt.

Gissar på att om du redan fått pengar så har du nog inte så goda chanser att få ytterligare pengar. Uppgörelser brukar komma med rätt vattentäta klausuler om att inte kräva mer.
Sen kan det där ta år och år att komma igenom, så tillslut kommer dessa 5+ år att definiera ditt liv istället.

Köp ingen Porsche, det har du inte råd med, än.
Utbilda dig till nått där dina fysiska förmågor inte spelar någon roll.
Förvalta pengarna väl, spara ännu mer av de pengar du tjänar framöver.
1 miljon är inte mycket pengar, kolla bara på lyxfällan hur alla möjliga tomtar lyckas bränna 500k på ett år på bara skräp.

Du väljer vilken spiral du vill vara i, den som går upp, eller den som går ner.
Lycka till !

3 gillningar