Jag glömmer bort att leva i nuet, hur gör ni andra?

Hej,
Om jag minns rätt så säger forskningen att hjälpa andra är det bästa sättet att bli… ja, vilket ord var det som användes?… lycklig tror jag det var.
Det är något jag tror starkt på.
Så varför inte engagera dig i en organisation som hjälper hemlösa eller flyktingar (ukrainare, afghaner, syrier, osv) eller någon annan utsatt grupp. Det hjälper oss att må bättre - både dig och den du hjälper.

(För min del är kristna tron ovärderlig - ger mycket djupare svar än olika livsfilosofer. Kan tipsa om Alphakurs. )

Bra tips, håller verkligen med! :star_struck: Både meditation och all teori och samtal bakom. Fullspäckad med food for thought. Den har verkligen förändrat mitt liv!

Låter fantastiskt behagligt. Det schemat skulle jag som är 50+ lätt kunna applicera i mitt liv.

Jag hade tidigare problem av den här typen. Det berodde inte främst på överskott av pengar utan mer att jag uppfattade livet som tråkigt och meningslöst i allmänhet. Den väg jag valde för att, där och då, hitta en röd tråd var att bo utomlands en period och börja se på världen genom andra kulturella glasögon. Det handlade inte specifikt om att värdesätta pengar eller något sådant mer banalt utan att se på saker annorlunda totalt sett. Att göra detta förutsätter språkkunskaper och tillgång till miljöer där turister inte är vanligt förekommande.

1 gillning

Att byta miljö och bryta rutiner är ett utmärkt sätt. Ofta är vi bekväma och vet vad vi har men inte vad vi får. Men det är nyttigt att utmana vardagen.
Man behöver ju inte flytta till ett annat land men att vistas en tid utomlands eller förflytta sig runt och bara planera för en dag i taget är bra för kreativiteten, fantasin och för att leva i nuet. När man måste lägga tid på det basala som att bo och äta får man nya perspektiv.