Jag har en global indexfond, andra säger att jag borde ha räntor, aktier, Sverigefonder m.m. - borde jag det?

Jag är ganska ny på börsen, har hållit på i typ 5 år. Har gjort några misstag och gick väl några tusen back allt som allt under mina första 2-3 år.

Sedan 2 år sparar jag allt i indexfonder och på vanligt sparkonto. När jag berättar detta för vänner och bekanta brukar de invända att jag måste ha en mer “diversifierad” portfölj, och väga upp innehavet i globala indexfonden med t ex Sverigefonder, aktier, guld, räntefonder, etc. Men jag tänker att en global indexfond redan har diversifieringen inbyggd.

Vad säger ni? Hur bör jag tänka här?

6 gillningar

Hej och välkommen! :slight_smile:

En global indexfond är diversifierad på så sätt att den har väldigt många innehav (ca 1000-2000st) inom många olika branscher.

Däremot består de flesta globalfonder endast av de utvecklade länderna med basen i USA med ca 60-70%. Sverige brukar vara 1% i en globalfond. Tillväxtmarknader exkluderas oftast.

Jag anser nog ändå att en global index är fullt tillräckligt bra för i stort sett alla som vill spara långsiktigt på börsen.

Men vill man ha med Småbolag, extra Sverige och tillväxtmarknader så måste man lägga till dessa själv. Om det kommer ge bättre avkastning eller inte kan vi inte veta på förhand.

4 gillningar

Ett alternativ är att använda en fondrobot, förslagsvis Lysa pga låg avgift, så får man exponering mot betydligt fler bolag! :slight_smile:

6 gillningar

Med en enda global indexfond har du betydligt mer diversifiering än de allra flesta svenskar du pratar med.

Det stämmer dock att det bara är inom tillgångsslaget aktier, vilket är en mycket riskfylld tillgång. Men det är inget fel med att totalt skippa räntefonder, guld och allsköns moder om du sparar på riktigt lång sikt (minst 10 år).

Framförallt guld/råvaror med mera har rätt höga avgifter och transaktionskostnader associerade med sig, vilket är en nackdel.

Sen kan det finnas anledningar att öka Sverigedelen i portföljen något, så kallat ”home bias”. Men det är lite överkurs och något du måste komma fram till på egen hand. Har för mig att det skulle komma ett avsnitt på det ämnet nu på söndag här på RT.

5 gillningar

Tack för bra svar!

Jag sparar på lång sikt, åtm 20-30 år. Så kanske bäst att foka på indexfonden då? Home-bias har jag läst på lite om, men har kommit fram till att det inte passar mig.

2 gillningar

Välkommen till forumet! :slight_smile:

• Räntefonder - räntefonder är främst för att balansera risken i form av sparhorisont. Grundregeln är att om du har 0 - 2 års sparhorisont, sätt 100% på ett bankkonto. Är sparhorisonten 10 år eller mer, allt i en global aktieindexfond. Är sparhorisonten 3 - 9 år, balansera aktieindexfond med räntor, t.ex. 50/50. Men återigen - kör du en fondrobot som t.ex. LYSA så hjälper de till med det och du slipper tänka på det.

• Sverigefonder - njae - har du t.ex. LYSA som jag brukar rekommendera, så har du redan en exponering på ca 20 procent mot Sverige. Om du inte använder LYSA så beror det lite på vilka fonder du har. Ett argument för en bred och billig svensk aktieindexfond finns här: Stockholmsbörsen högre förväntad avkastning kommande åren pga dyr dollar och undervärdering

• Guld - njae - det finns många åsikter om guld, som överkurs/lekportfölj kan man ha ca 0 - 10% i guld i form av en börshandlag guldfond, men det går alldeles utmärkt att inte ha det. Om man ändå vill köra på det, se tråden: Vilken fond ska man köpa om man vill spara och investera i guld?

• enskilda aktier - nej. punkt.

7 gillningar

Tack för bra svar!

Väldigt svårt att avgöra om man ska satsa på tillväxtmarknader eller inte, mtp de högre transaktionskostnaderna på deras börser. Hur har du tänkt här?

Rent teoretiskt tänker jag mig att man faktiskt borde satsa på de marknaderna, av samma anledning som man borde satsa på en global index, alltså att man vill ha ett genomsnitt av all tillväxt på hela den globala marknaden. Men den kalkylen förändras ju så klart av transaktionskostnaderna, och jag har inte orkat räkna på det i detalj. Är t ex Lysa att föredra framför Avanza Global av just denna anledning? Svårt, tycker jag.

Tack för bra svar!

Föredrar du Lysa framför ex Avanza Global? Är avgiften lägre på Lysa eller lägre på Avanza Global?

Om man följer forskningen om att äga hela höstacken, så bör de vara med.

Men som sagt, att inte använda en fondrobot är ju att göra livet lite onödigt svårt för sig tänker jag. :wink:

Avanza Global är billigare, men också snävare.

Men värdet med LYSA är ju t.ex. enkelheten att inte behöva tänka på det samt få hjälp med räntorna. Så jämförelsen hos Avanza är snarare Avanza Auto vs Lysa.

1 gillning

Detta var just vad jag ville höra! Enskilda aktier skulle jag aldrig våga köpa längre, nu när jag har lärt mig min läxa. Möjligtvis före shareholder benefits, men aldrig i syfte att öka min avkastning.

Jag har nästan allt i Avanza Global. Föreslår du att jag omplacerar för ökat home bias, alt byter till Lysa?

Exakt. Man kan ha det som en spekulation, för att man gillar bolaget, för att lära sig mer, hänga med i en trend eller motsvarande. Jag har ju några enskilda aktier själv och uppmuntrar just nu t.ex. min 12-åring att äga dem, men perspektivet är inte nyttomaximerande (=tjäna pengar) utan syftena och målen är andra.

Bra val, en av de bästa om inte den bästa globalfonden

Jag gillar ju termen: “Trust but verify” och det är vanskligt att säga vad andra ska göra på ett anonymt forum på nätet. Jag skulle snarare säga så här, det fina med pengar och ekonomi är att man sällan måste göra binära val, dvs. antingen eller. Man kan många gånger köra både och.

Så mitt inspel skulle vara, sätt en liten summa pengar, lär känna LYSA och gillar du det så kan du öka över tid.

Men det går INTE att säga att Avanza Global eller LYSA kommer ge bäst avkastning över tid. Mellan dem är det hugget som stucket, forskningen säger att LYSA som inkluderar tillväxtmarknader etc bör ge bättre riskjusterad avkastning, å andra sidan avviker de från forskningen med 20 % exponering mot Sverige. Å andra sidan har Sverige just nu högre förväntad avkastning. Å andra sidan… ja, du ser, här kan man resonera å ena och å andra sidan och ingen vet något.

Oavsett vad du gör ovan så går ditt sparande i linje med vad många av oss här i forumet göra. :slight_smile:

5 gillningar

Stort tack för detta svar, och för en mkt bra podd som jag precis börjat lyssna på! :slightly_smiling_face:

Jag ska nog sätta in kommande månads sparande på Lysa, och jämföra om något år!

1 gillning

Alltså en sak vi måste komma ihåg, när vi har de här diskussionerna om globalfond eller fondrobot så är vi ljusår ifrån alla andra människor i hela världen när det kommer till långsiktigt sparande. Vilket beslut du än tar så är du topp 0,00001% av personer i världen som tar bra beslut när det kommer till långsiktigt sparande.

Kör du Avanza Global i 20 år kommer det gå jättebra med hög sannolikhet, lika så om du kör Lysa, spelar inte så stor roll egentligen utan är mer en smaksak. Skulle ändå rekommendera att du bara kör allt i Lysa så slipper du tänka på det, väldigt skönt sparande där allt sköts automatiskt.

5 gillningar

I teorin kan jag tänka att till exempel den som äger en bostad eller har ett jobb i Sverige borde diversifiera sin exponering genom att ta en kort position mot Stockholmsbörsen. Men i praktiken tror jag att globalindex & chill är den mest robusta strategin pga dess enkelhet.

4 gillningar

Du har fått många bra svar vid det här laget :slight_smile: Jag personligen föredrar Lysa men båda är bra val! Jag började med indexfonder innan jag hittade Lysa och jag har kvar dem för att det är kul att se den totala utvecklingen under lång tid men nysparandet går till Lysa.

Va va? :flushed: Vad hände med lek/lär/hobby-hinken? Ätt förstå hur bolag fungerar, rapporterar, ökad ekonomiskt och finansiellt förståelse mm :grinning:

1 gillning

Står ju ett svar längre ned. :wink:

1 gillning

Ah, nu ser jag, det skulle alltså vara ett svenskt ”Nej. Punkt” dvs ”jo, men alltså, annat än …” :grinning:

Själv har jag Lysa, Avanza Global och Plus Alla Bolag och det känns som en bra kombo, enskilda aktier håller jag mig lång ifrån,hade jag satsat på indexfonder i ung ålder så hade jag varit stormrik nu haha

2 gillningar

Det beror på hur länge du tänker binda pengarna och på hur mycket tid och jobb du är beredd att lägga ner på dina investeringar. Har du ett någorlunda välbetalt yrke, så tjänar du antagligen mer på att koncentrera dig på att avancera inom jobbet, än på att spendera tid på dina investeringar. Har du inte ett välbetalt jobb, men du har möjlighet att lära dig ett bättre betalt yrke, så tjänar du antagligen mer på att lägga tiden på det, än på investeringar.

Om du inte tänker ta ur pengarna ur globalfonden de närmaste 30 åren, så är en globalfond ganska optimal. Fast för diversifierad för att ge någon chans till hög avkastning, även sett i förhållande till risktagande.

Hög diversifiering innebär att du byter långsiktigt högre vinst, mot att slippa kortsiktiga värdeförluster i dina investeringar. I det här sammanhanget är kortsiktigt en period under 20+ år.

Väldigt låg diversifiering, innebär att lägga allt i samma korg. Kanske bara investera i ett bolag, eller bara bolag inom en bransch (t.ex. en bransch-fond). Långsiktigt (20+ år) innebär det att du riskerar att förlora allt, men också chanser till skyhöga vinster. Om du har en låg diversifiering, så måste du lägga mycket tid på att vara beredd på att gå ur din investering, för att undvika att följa med i en krasch och förlora allt.

Största risken att du förlorar pengar på en globalfond, på längre sikt, ligger i att något händer med själva fondbolaget eller fonden.

Det är få fonder som inte läggs ned inom 10-20 år. Nästan alltid läggs fonder ner när de haft en period där de förlorat mer än 12%, och spararna flyr från dem.

Även om man bara gör placeringar som följer samma index, så är det en bra idé att sprida dessa i flera indexfonder, i olika fondbolag. Tyvärr lägger ofta olika fondbolag samtidigt ned fonder med samma inriktning. T.ex. försvann, för några år sedan, *alla" de många afrika-fonderna som fanns i Sverige samtidigt för oss småplacerare, under en period på mindre än ett år. Det fanns också hur många BRICS-fonder som helst ett tag, nu finns det nästan inga. Inte heller globalfonder går säkra, det finns perioder när många sådana lagts ned.

En globalfond placerar mest i USA. Under de sekler som amerikanska börsen funnits, går det inte att hitta någon 20-årsperiod, där amerikanska börsen inte haft en tillväxt åtminstone i takt med inflationen i USA.

Det är ganska oundvikligt att ränteplaceringar inte, på lite längre sikt, under perioder går sämre än inflationen, och det är bara under väldigt korta perioder som de går bättre än USA-börsen. Undantaget är placeringar i skräplån, som ger möjlighet till hög avkastning, med en väldigt hög risk att förlora allt.

Nackdelen med att placera allt i en enda globalfond (förutom den långsiktigt väldigt höga risken att det händer något dumt med själva fondbolaget eller fonden), är att det är väldigt hög risk, att du absolut måste ta ut pengar ur den när den gått 20-40% ner. Har du väldigt mycket sparade pengar i fonden, mycket mer än vad som du kan behöva i en kris, så gör ju inte det så mycket, resten av pengarna där finns ju kvar, och kommer förr eller senare öka i värde (om inte fondbolaget lägger ner fonden). Men de flesta behöver en kortsiktig buffert, antingen rena pengar, eller tillgångar som lätt kan göras om till pengar. Har du inte en pengabuffert, så riskerar du att behöva ta dyra lån, och kan få kostnader i form av förseningsavgifter och liknande. Idealiskt, så ger denna pengabuffert åtminstone samma avkastning som inflationen, men realistiskt, så kommer du bara kunna åstadkomma detta under väldigt korta perioder. Vissa försäkringsbolag och banker (inklusive Riksgälden, svenska statens inlåningsverksamhet) erbjuder konton, där de garanterar att pengarna där kommer att växa i samma takt som inflationen (inflationsskyddade placeringar), mot en ganska saftigt avgift, och/eller att man binder pengarna under en bestämd period. Risken är ju förstås att något händer med den man har det inflationsskyddade placeringen hos, men har man det hos Riksgälden, så är det säkraste sättet att veta att man har en pengabuffert, för mindre akuta, akuta situationer.

3 gillningar