Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Jag skulle inte säga att realräntor kan ersätta guld. Jag anser att Shahidi gör ett stort tankefel i sin bok/portfölj:

Rent konkret menar jag att Shahidi gör felet att enbart placera in respektive tillgångsslag i en kvadrant, medan jag placerar varje tillgångsslag i en primär och en sekundär kvadrant.

Visuellt blir alltså skillnaden mellan våra grundportföljer:

Min grundportfölj innehåller ett primärt och ett sekundärt tillgångsslag i varje kvadrant.

Shahidis grundportfölj blir underviktad låg tillväxt + låg inflation.

Som stöd för ovanstående tes kan vi titta på Shahidis eget backtest under depressionen 1929-32:

Vi ser att Shahidis portfölj presterade uselt under depressionen.

Hade portföljen innehållit guld istället för realräntor (IL Bonds) hade resultatet blivit betydligt bättre:

Ur Bridgewaters artikel: Grappling with the New Reality of Zero Bond Yields Virtually Everywhere.

Sammanfattat anser jag inte att realräntor kan ersätta guld i portföljen, eftersom de har skilda egenskaper. Generellt anser jag att en balanserad allvädersportfölj ska innehålla ungefär lika mycket guld som aktier, eftersom de befinner sig i motsatta kvadranter. Om du verkligen vill ersätta guldet med någonting hade jag valt lång volatilitet (ex. Amundis volatilitetsfond), men som jag skrivit om tidigare i tråden är den inte lika attraktiv för en SEK-baserad investerare pga valutaeffekter.

5 gillningar