Jag ska göra ett försök. Såsom nämnt nyligen i tråden handlar Lynx med ca 110 olika instrument inom 4 olika tillgångsslag (aktier, räntor, råvaror, valutor). Det är alltså inte så enkelt som att Lynx t.ex. “går lång råvaror”, utan betydligt mer granulärt än så. Lynx skulle t.ex. samtidigt kunna gå lång soja, kort koppar, lång EUR/USD, kort JPY-obligationer, osv. Dessutom tittar fonden på trender på olika tidsintervall, vissa algoritmer handlar med korta trades (dagar-veckor), och vissa längre (månader).
Jag förstår dock vad du menar - i vissa situationer kommer positionerna i Lynx bara förstärka/förminska befintliga positioner i portföljen. I en perfekt värld hade man då bara sålt av den positionen, istället för att slösa kapital på en samtidig lång + kort exponering. Som sagt är dock Lynx så granulär och dynamisk att det i praktiken blir omöjligt att göra så, och man får se det som en egen okorrelerad tillgång.
Beträffande råvarucarry är du väl medveten om att den långa hälften av exponeringen i UBF6 är i princip identisk med EN4C som du också har i portföljen? Du verkar dock inte ha något problem med det? Korrelationen till övriga tillgångsslag ligger kring 0 för både UBF6 och Lynx, så det är inte heller något argument
Om man vill förstå Lynx och managed futures bättre (så att man löper mindre risk att sälja när fonden går dåligt, som nu) rekommenderar jag starkt att man läser igenom denna tråd och de artiklar som länkas i den: