Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Du har rätt, portföljens primära mål är att maximera den riskjusterade avkastningen, och tillägget av 5% företagsobligationer/råvaror tycks gå emot detta.

Portföljen har dock även ett sekundärt mål, vilket är att uppnå perfekt balans. Ur detta perspektiv ser jag följande problem:

• Statsobligationer och realräntor har båda låg tillväxt som sekundärt attribut.
  • Statsobligationer och realräntor har generellt lägre volatilitet än aktier/guld.

Företagsobligationer resp. råvaror hjälper mot båda ovanstående brister genom att ge ökad tilt mot tillväxt och ökad volatilitet.

Ett enkelt tankeexperiment för att se om portföljen uppnått perfekt balans är att se hur fördelningen hade blivit om man hade haft en spåkula och viktat portföljen till max (dvs 100% övertygelse, se del 4):

• 100% hög tillväxt (0 grader): 50% aktier, 15% statsobligationer, 15% realränteobligationer, 10% företagsobligationer, 10% råvaror
  • 100% låg tillväxt (180 grader): 40% volatilitet, 30% guld, 15% statsobligationer, 15% realränteobligationer
  • 100% hög inflation (90 grader): 30% realränteobligationer, 25% värdeaktier, 20% volatilitet, 15% guld, 10% råvaror
  • 100% låg inflation (270 grader): 30% statsobligationer, 25% aktier, 20% volatilitet, 15% guld, 10% företagsobligationer

Personligen tycker jag att ovanstående portföljer ser väldigt fina ut! Har även backtestat dem i passande klimat och bekräftat att de presterar.

För mig blir det tydligt att företagsobligationer och råvaror behövs utifrån ovanstående. Utan dessa hade tillväxtportföljen varit 50% aktier, 25% statsobligationer, 25% realränteobligationer. Inte alls lika tilltalande.

5 gillningar