Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Det är svenska obligationer. Zinos backtester (som nämns i trådens första inlägg) har visat på fördelar att i en mer avancerad allvädersportfölj ha upp till cirka 40 % av innehaven baserade i SEK. Ska man behålla enkelheten och ta ett första steg med detta i åtanke i grundportföljen, tycker jag att obligationer är ett rimligt val att ha i SEK, även om det inte når till 40 %. Man slipper också introducera fler fonder (om man inte inte vill ta steget och utöka antalet fonder ytterligare och få ännu högre andel bas i SEK). Vill man ha mer geografisk spridning eller öka obligationernas volatilitet, kan man kika efter andra alternativ som nämns i trådens första inlägg.

I en allvädersportfölj får man räkna med att alltid något eller några tillgångsslag går mindre bra i kortare eller längre perioder beroende på ekonomiskt klimat. Dock gick ju råvaror bra under den inflationära perioden vi hade 2022.

Tänker du hedge mot inflation? Det finns olika typer av inflation och guld brukar tillskrivas skydd mot monetär inflation sett över lång tid. Kolla gärna följande inlägg som @AllSeasonsPortfolio skrivit för utförlig beskrivning av olika orsaker till inflation och tänkbara tillgångsslag som kan ge skydd.

I övrigt förväntar jag mig att en av guldets primära roller i portföljen är att prestera vid låg tillväxt och stressad aktiemarknad.

Menar du Amundi Physical Gold så finns den på Avanza. Kan det ha varit kortnamnet som inte har fungerat?

4 gillningar