Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Något jag funderar på är att man ofta har olika avgifter för olika tillgångar, både löpande avgifter och avgifter vid transaktioner. Det kan t.ex. vara olika courtage, växlingsavgifter, spread mm. Jag tänker att beroende på storleken av dessa avgifter, så borde det påverka när ombalansering bör ske, för att få ett optimalt utfall.

Det här blir naturligtvis mer komplext, ju komplexare portföljen är. Det enklaste fallet för allvädersportföljen tänker jag borde vara att försöka optimera för fyra olika instrument, ett för varje kvadrant (makroekonomisk regim).

För att förstå principerna för att lyckas optimera ombalanseringen kanske det dock är enklast att bara studera två olika instrument och se hur utfallet påverkas av t.ex. olika avgifter, storlek på portfölj, när ombalansering sker etc.

Jag ska försöka nörda in mig lite på detta och tänkte höra om det finns någon bra tråd, post, artikel e.d. som du kan rekommendera som intro. Jag har noterat tråden Ombalanseringens magi, men känner att den är på lite för djup nivå för mig och söker något som är lite mer lättsmält.

Tillägg: Jag gjorde just en sökning på ombalansering i forumet och inser att det finns massvis skrivet om detta, men det gäller att hitta pärlorna bland all information. Sökning med orden {optimal ombalansering} gör svarsrymden något mindre.

2 gillningar