Kuriosa: Om guld- och silverkraschen den 30:e januari!
Jag gissar att många av er är intresserade att höra mina tankar om den historiskt extrema 5-sigma-kraschen hos guld och silver som skedde nu i fredags. Jag publicerade nyligen min månadsrapport för januari 2026 på min Patreon där jag går igenom detta och mycket mer i detalj, men jag tänkte även dela ett utdrag om guld och silver här för er som är intresserade.
Överraskande nominering av ny FED-ordförande och guldkrasch:
Mot slutet av månaden överraskade Trump marknaden genom att nominera Kevin Warsh som ny ordförande, som historiskt varit hökaktig i sina tendenser och förespråkat en disciplinerad budget. Denna katalysator medförde en krasch med extrema vinsthemtagningar i guld (-10%) och silver (-30%!) den 30:e jan.
En annan faktor som kan ha spelat in är att CME under januari höjde säkerhetskraven för handel med guld- och silverterminer, från en fast summa till en procentbaserad, vilket förklaras närmare i denna tråd.
Makroanalys för guld:
Utveckling av guld och silver under finanskrisen 2008. Källa: Egen graf via Investing.com.
På kort sikt har guld haft en fantastisk månad, som dock befläckades av den extremt volatila avslutningen på månaden den 30:e, då guld föll mer än -10% på en dag (och silver -30%)! Detta är historiskt en oerhört ovanlig händelse (5 sigma), och den största dagsrörelsen för silver någonsin. Vi bör dock komma ihåg att extrema rörelser inte är helt ovanliga hos ädelmetaller. Under finanskrisen 2008 sjönk guld med -25% under kort tid, men återhämtade sig snabbt.
Utveckling av guld efter att koppar/guld-kvoten nått ny all-time-low. Källa: Sentimentrader.com.
Mycket talar för att även denna nedgång är starten på en hälsosam paus i en upptrend. Den historiskt låga koppar/guld-kvoten talar för att de närmaste månaderna kan vara volatila för guld, men på medellång sikt och framåt ser det positivt ut, om än inte lika starkt som för koppar.
Utveckling av guld efter volatilitetsspikar i Guld-VIX (såsom 30:e jan) som sjunkit tillbaka <38. Källa: Sentimentrader.com.
Efter tidigare tillfällen då volatiliteten spikat för guld på det här sättet, och sedan fallit tillbaka, har det markerat ypperliga köptillfällen.
Sekulära 4-års cykler för guld. Vi ser att guldpriset (övre grafen, svart linje) tenderat att gå 4 år plus följt av 4 år minus/sidledes. Aktuell period 2025-2028 är en positiv period. USD (blå linje) uppvisar motsatt förhållande. Källa: Sentimentrader.com.
På lång sikt finns det också mycket som talar för guld. Ökad geopolitisk osäkerhet, centralbanksköp, penningmängdsinflation, och sannolikt låga realräntenivåer kommande år. Dessutom har vi precis påbörjat en positiv 4-års cykel för guld. Allt detta talar för att hålla hårt i guldet i portföljen.
Bonusanalys för silver:
Utveckling av guld (svart linje) och silver (blå linje) när guld/silver-kvoten sjunkit under 50, fram till att kvoten stiger över 80. Källa: Sentimentrader.com.
Den senaste månaden har bjudit på extrema rörelser för silver, och jag passar därför på att kommentera makroläget trots att silver formellt inte ingår i Allvädersportföljen, men jag vet att många av er har det ändå.
Tittar man på guld/silver-kvoten ligger den nu kring 42, vilket är nära sitt historiska snitt. Historiskt har det varit en dålig idé att äga silver istället för guld när kvoten ligger under 50.
Utveckling av guld (svart linje) och silver (blå linje) när guld/silver-kvoten ligger över 80, fram till att kvoten sjunker under 50. Källa: Sentimentrader.com.
Skillnaden blir tydlig när man jämför utvecklingen med att äga silver istället för guld när kvoten legat över 80, vilket varit fallet under hela 2025, och silver steg mycket riktigt med >100% under året.
Ovanstående talar för att risk/reward ser mycket mer attraktivt för guld under kommande år, och att den kraftiga överprestationen hos silver gentemot guld kan vara över, även om silver sannolikt också kommer stiga om guld gör det framöver.
Viktig disclaimer:
Denna makroanalys bör inte på något sätt uppmuntra till marknadsspekulation eller tolkas som tips/rådgivning. Jag publicerar det endast för intressets skull, för att bättre förstå tillgångsslagen i allvädersportföljen och kunna hålla fast vid den långsiktiga strategin. Ingenting har förändrats i guldets fundamentala egenskaper eller dess plats i portföljen.
Hoppas att ni också tycker denna typ av makroanalys är intressant och givande!