Najs med stresstest. UBS går plus för första gången i min portfölj! ![]()
Är det Lynx som ska skjuta i höjden eller kan den enkla portföljen klara av när guld får så mycket stryk? Kanske lite kort tid för att säga så mycket. Spännande iaf.
jag agerar tämligen omgående så fort en tillgång triggats, så fort jag har möjlighet beroende på om jag är på jobbet eller hunnit hem (enklare att pilla med ombalansering hemma vid datorn).
Förra måndagen åkte jag på ombalanseringen då guldet stuckit iväg en del, hade jag väntat hade det ju gått tillbaka av sig självt med tanke på senaste dagarnas tydliga dipp. Å andra sidan blev det hämta lite vinst och lägga i övriga tillgångar.
Det kanske är nu jag kommer ner lite på jorden med min Grundportfölj. Startade upp den i slutet av april 2025, så var med när marknaden började återhämta sig från tullkaoset, samt guldets rush under hösten och senaste veckorna…. Kanske håller det på att normaliseras lite mer nu, och att de siffror jag sett på avkastningen på portföljen på ca 8-9 månader varit lite dopade och över-optimistiska.
Tur med tajmingen åt båda hållen för min del, köpet ovan togs från nedan sälj (röda pricken). Ombalanseringens magi at work: ![]()
Allt kan ju backa samtidigt i veckor, men vid ett regimskifte där guld tappar momentum så ska ju antingen aktier öka ifall marknaden rör sig mot risk-on eller vid makrostress så är det stil och räntor.
Lynx backade iaf i fredags för marknaden bytte riktning för snabbt skulle jag tro ![]()
@Jacob_Skj @Thomas_K och alla andra, **iMGP DBi Managed Futures ETF (**ISIN LU2951555585) kan nu handlas vis XETRA vilket medför att den kan också handlas via Nordnet och Avanza.
På samma tema hade FT en intressant artikel i fredags där CTA/trend/managed futures sägs erbjuda relativt bäst korrelation mot aktier bland HF andelsklasser. Se bild nedan samt länk till artikel: Client Challenge
Går inte att söka fram på NN, of bara sälja på A.
Men det kanske dröjer lite bara. Goda nyheter om den blir tillgänglig
För mig triggades guld i torsdags och försäljningen gick igenom precis innan dippen.
För mig crashade Montrose just när allt gick åt pipan i fredags. Någon annan som upplevde att apparna betedde sig suspekt?
Ta det lugnt, inte ens en allväder är immun mot nedgångar. Det blir bara mildare nedgångar ![]()
Ja, det kan ta ett par dagar innan allt är helt uppsatt. Jag borde kanske ha avvaktat några dagar innan jag flaggade!
Finns att söka på Xetras egen börssida i alla fall så det är förhoppningsvis bara en tidsfråga:
Det känns som att det rasar rejält nu, men den enda tidsperiod som visas röd i min portfölj är senaste veckan, och då måttliga -1,80 %. Resten lyser grönt. Min allvädersportfölj har för tillfället slagit en globalfond med 10,9 %-enheter i rullande 1-årsavkastning.
Kuriosa: Om guld- och silverkraschen den 30:e januari!
Jag gissar att många av er är intresserade att höra mina tankar om den historiskt extrema 5-sigma-kraschen hos guld och silver som skedde nu i fredags. Jag publicerade nyligen min månadsrapport för januari 2026 på min Patreon där jag går igenom detta och mycket mer i detalj, men jag tänkte även dela ett utdrag om guld och silver här för er som är intresserade.
Överraskande nominering av ny FED-ordförande och guldkrasch:
Mot slutet av månaden överraskade Trump marknaden genom att nominera Kevin Warsh som ny ordförande, som historiskt varit hökaktig i sina tendenser och förespråkat en disciplinerad budget. Denna katalysator medförde en krasch med extrema vinsthemtagningar i guld (-10%) och silver (-30%!) den 30:e jan.
En annan faktor som kan ha spelat in är att CME under januari höjde säkerhetskraven för handel med guld- och silverterminer, från en fast summa till en procentbaserad, vilket förklaras närmare i denna tråd.
Makroanalys för guld:
Utveckling av guld och silver under finanskrisen 2008. Källa: Egen graf via Investing.com.
På kort sikt har guld haft en fantastisk månad, som dock befläckades av den extremt volatila avslutningen på månaden den 30:e, då guld föll mer än -10% på en dag (och silver -30%)! Detta är historiskt en oerhört ovanlig händelse (5 sigma), och den största dagsrörelsen för silver någonsin. Vi bör dock komma ihåg att extrema rörelser inte är helt ovanliga hos ädelmetaller. Under finanskrisen 2008 sjönk guld med -25% under kort tid, men återhämtade sig snabbt.
Utveckling av guld efter att koppar/guld-kvoten nått ny all-time-low. Källa: Sentimentrader.com.
Mycket talar för att även denna nedgång är starten på en hälsosam paus i en upptrend. Den historiskt låga koppar/guld-kvoten talar för att de närmaste månaderna kan vara volatila för guld, men på medellång sikt och framåt ser det positivt ut, om än inte lika starkt som för koppar.
Utveckling av guld efter volatilitetsspikar i Guld-VIX (såsom 30:e jan) som sjunkit tillbaka <38. Källa: Sentimentrader.com.
Efter tidigare tillfällen då volatiliteten spikat för guld på det här sättet, och sedan fallit tillbaka, har det markerat ypperliga köptillfällen.
Sekulära 4-års cykler för guld. Vi ser att guldpriset (övre grafen, svart linje) tenderat att gå 4 år plus följt av 4 år minus/sidledes. Aktuell period 2025-2028 är en positiv period. USD (blå linje) uppvisar motsatt förhållande. Källa: Sentimentrader.com.
På lång sikt finns det också mycket som talar för guld. Ökad geopolitisk osäkerhet, centralbanksköp, penningmängdsinflation, och sannolikt låga realräntenivåer kommande år. Dessutom har vi precis påbörjat en positiv 4-års cykel för guld. Allt detta talar för att hålla hårt i guldet i portföljen.
Bonusanalys för silver:
Utveckling av guld (svart linje) och silver (blå linje) när guld/silver-kvoten sjunkit under 50, fram till att kvoten stiger över 80. Källa: Sentimentrader.com.
Den senaste månaden har bjudit på extrema rörelser för silver, och jag passar därför på att kommentera makroläget trots att silver formellt inte ingår i Allvädersportföljen, men jag vet att många av er har det ändå.
Tittar man på guld/silver-kvoten ligger den nu kring 42, vilket är nära sitt historiska snitt. Historiskt har det varit en dålig idé att äga silver istället för guld när kvoten ligger under 50.
Utveckling av guld (svart linje) och silver (blå linje) när guld/silver-kvoten ligger över 80, fram till att kvoten sjunker under 50. Källa: Sentimentrader.com.
Skillnaden blir tydlig när man jämför utvecklingen med att äga silver istället för guld när kvoten legat över 80, vilket varit fallet under hela 2025, och silver steg mycket riktigt med >100% under året.
Ovanstående talar för att risk/reward ser mycket mer attraktivt för guld under kommande år, och att den kraftiga överprestationen hos silver gentemot guld kan vara över, även om silver sannolikt också kommer stiga om guld gör det framöver.
Viktig disclaimer:
Denna makroanalys bör inte på något sätt uppmuntra till marknadsspekulation eller tolkas som tips/rådgivning. Jag publicerar det endast för intressets skull, för att bättre förstå tillgångsslagen i allvädersportföljen och kunna hålla fast vid den långsiktiga strategin. Ingenting har förändrats i guldets fundamentala egenskaper eller dess plats i portföljen.
Hoppas att ni också tycker denna typ av makroanalys är intressant och givande!
Låter bra med teori om påbörjad positiv cykel för guld.
Jag skickade nämligen igår kväll iväg order för övergång i PPM till JFB’s förslag på fördelning med den ojämna fördelningen, likt Golden Butterfly-upplägg. Lite extra trevligt men den stora korrektionen på guld nu senaste dagarna, så man kanske kan kliva in på lite attraktivare nivåer (om inte rekyl upp kommer innan köpen är genomförda).
Varför? Sänkt risk tillsvidare, och lite mer diversifiering. Har köp varje månad i tjänstepensionen så där kan 100% aktier ligga kvar, men i PPM sker ju bara insättning en gång per år. Då kan man kanske göra flera köp i det redan existerande kapitalet genom rotationer när ombalansering triggas. Det ska bli spännande att följa utvecklingen.
Rejäl återhämtning nu,
Bra analys, som vanligt @zino.
Inte för att skapa oro, men kraftiga och ovanliga svängningar i guld kan vara ett tecken på att något är fundamentalt fel i det underliggande systemet. Ifall de kraftiga och snabba svängningarna fortsätter och dessutom ökar finns det anledning att hålla i sig.
Dock ingen anledning att sälja guld, snarare tvärtom.
både guld och commodity carry tar revansch idag verkar det som
Rätt hög volatilitet på carry på sistone.
Nej, inget problem. UCITS varianten av DBMF går redan att köpa på Avanza. Fort gick det denna gång.
Jag har frågat Nordnet också om att ta in denna. Bra med lite konkurrens.
Det finns en relativt ny Cat Bond:s ETF som startades i december 2025. HANetf KRC Cat Bond UCITS ETF (Acc) som har ISIN: IE000UWJUW87, och handlas på XETRA.
Jag har skickat till Avanza och frågat om de kan ta in den. En Cat Bond ETF borde bli billigare i avgift än den vanligare fonden som finns inom kategorin.
Jag äger inte fonden eller den här ETF:en än, men Cat Bond är ett ämne som jag tänkt läsa in mig på. Det är ganska vanligt att Cat Bonds ägs av olika hedge fonder som har inriktning mot Global Makro eller Multi-Strategi.