Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Tack för att du delar! Jag har redan blivit tipsad på annat håll och har den på min bevakningslista, men känner inte att det är någon brådska med att ta in tillgångsslaget i portföljen i nuläget.

3 gillningar

Har aldrig handlat etf eller certifikat

”Amundi bloomberg comodity equal weight” är det ett papper man kan hålla i säg 3 år? Amundi är väl stabila. Om man vill en liknande etf utan olja vad kan man välja då?

Jag kollade på ett certifikat dom heter ”wisdomtree agriculture” . Jag förstår dock inte om detta är ett korsiktigt spekulativt papper eller vilket tidsperspektiv det funkar för?

Hur har det gått för era portföljer senaste veckan? Det känns som att allt peak:ade där i slutet på januari, sen har det mest gått utför. Det känns lite tungt med allvädersportfölj då i princip allt går ned samtidigt, men å andra sidan har jag inte så mycket avancerade tillgångar utan håller mig mest till de fyra grundläggande som finns i grundportföljen.

Ni som har de avancerade portföljerna, med fler tillgångsslag, är det något som gått upp nu i februari? VIX kanske? :grin:

Jag har Amundis Vol fond. Den är ner.

Men min allvädersvariant är plus på alla tidshorisonter längre än en vecka. Så det är inget att klaga på.

Värre med lekhinken som är tung på krypto och metaller….

3 gillningar

Det har svajat en hel del senaste veckan men har också återhämtat sig ganska bra.

3 gillningar

Ner 0.98% under veckan. Upp 3.21% i år. Ingen hävstång

1 gillning

Jag är på väg att växla över till en allväderportfölj, men kan inte säga att jag tycker min timing är den bästa även med time in market och allt det där i bakhuvudet:

• Guldet är väl högt värderat baserat på alla tidshorisonter. Har gett högre avkastning än globalt aktieindex över de senaste 25 åren utan att producera något eller ge ränta.
  • Guldet ska stå emot dåliga tider på börsen, som också är högt värderad (usa).

Guld och aktier motsvarar ca 50% av tillgångarna allvädersportföjerna. Hur hade ni resonerat om ni skulle investera nu?

Du säger ju att börsen är högt värderad, borde inte det innebära att det är extra lägligt att diversifiera sig i andra tillgångsslag?

Du kan ju låta aktier och guld endast stå för 40% av portföljen om du är orolig för hög värdering också :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Lite av grejen är ju att investera enligt modellen utan timing. Dvs. har du planerat växla över så gör det oavsett marknadsläge.

2 gillningar

Här är mina siffror. F.n. med ett häv på 1,53x.

image

Då är PPM-fjärilen igång enligt @JFB ‘s förslag !

Det måste gjorts ett Turbobyte för jag har andelar och kurs per den 2026-02-02, vilket är i måndags (genomförde bytet under söndagen).

Tydliga signaler när ombalansering krävs till höger.

Har även kompletterat med snabb logik när ombalansering behöver göras. Man fyller i Ö/U ifall berörd tillgång nått övre eller undre gräns. Sedan markerar den aktuellt toleransband och lägger det som ny procentuell fördelning. Samtidigt får övriga tillgångar förslag på ny fördelning utifrån procenten som återstår, med hänsyn tagen till att försöka matcha deras nuvarande fördelning efter bästa förmåga. Eftersom PPM-fonder väljs i hela procent gjorde jag en separat kolumn för det.

Då guldet och råvarorna utgör så pass liten del av portföljen med dess förmåga att svänga kraftigt, har jag bestämt att dessa tas tillbaka till målvikt vid ombalansering. Tycker gapet är för litet med toleransband, vilket ökar sannolikheten för ytterligare en vända om det rör sig kraftigt en längre tid vilket vi sett exempel på hos guldet senaste månaderna….

Tror denna logik kommer fungera ypperligt, delar gärna med mig av den i detalj om någon är sugen!

1 gillning

Jo jag vet. När man väl är inne så ska ju strategin hålla i alla väder. Man kanske helt enkelt ska följa samma strategi som vid månadssparande.

Frågan är väl kanske egentligen om guld och aktier fortfarande kan tjäna sitt syfte som ”motpoler” med dagens värderingar eller vart flyr annars kapitalet vid en större korrektion?

Finns det någon liknande situation historiskt, med både uppblåsta guld och aktiemarknadsvärderingar och vad hände då? Vore kul att veta..

Man kanske borde studera hyperinflationen i Weimarrepubliken lite närmare. Det känns som att hela världen är på väg ditåt. Enligt @zpatrik :s inlägg var det rätt stora svängningar i guldpriset då också.

Har någon lyckats med konststycket att föra över guldcertifikat från Avanza till Nordnet eller tvärtom? Får besked att det för exempelvis Xetra Gold (GZUR) inte är möjligt då de hålls i olika marknader och flyttuppdragen därför inte kan matchas.

1 gillning

Här är en liten graf som jämförelse:

Jag hade samma problem. Det värsta var att Nordnet höll igen på flytten i flera månader tills jag blev ganska förbannad för att de sedan berätta att det inte gick att flytta guld certifikatet. De kunde sagt det direkt ju.

4 gillningar

Det är något som skaver med den här bilden. Frågan är om det finns något alternativ till guld och som fyller samma funktion i portföljen, men som inte är så högt värderat. Typ lång volatilitet och stil.

Ju mer jag tänker på saken, så är nog problemet att volatiliteten för guld varit så extremt hög senaste tiden. Hade jag volatilitetsviktat portföljen baserat på det (90%) så hade guldet fått en mycket mindre plats by design.

Är det kanske så att det finns tillfällen när man bör vikta om portföljen på grund av att volatiliteten i marknaden förändrats? Ska man kanske till och med regelbundet vikta om baserat på ett kortare volatilitetstal, typ halvårsvis vid ombalanseringar?

På den tiden hade man ju fortfarande guldmyntfot på vissa håll men inte på andra, så det är nog svårt att göra en vettig jämförelse. Weimarrepublikens valuta var ju liksom många andra europeiska länders inte kopplad till guldet sedan första världskrigets början, men i t.ex. USA fanns guldmyntfoten fortfarande och Federal Reserve arbetade aktivt med att upprätthålla den. Det framgår inte av diagrammet @zpatrik postade vilken valuta de procentuella ändringarna i guldpriset är noterade i, men troligen är det väl tyska mark. Det kan ju rimligen inte vara en valuta som fortfarande hade guldmyntfot.

Idag är guldet i praktiken helt frikopplat från annan valuta och har nästan enbart ett spekulationsvärde. Det är inte alls konstigt att det periodvis har väldigt hög volatilitet, det beror bara på marknadens nycker. Om det har en värdebevarande funktion så är det bara för att folk tror att det ska ha det. Silver är ju till exempel välkänt för att ha extremt hög volatilitet och det är inget konstigt med det, varför skulle guld vara annorlunda egentligen?

1 gillning

På hundra år verkar stock market vara 4x vad guld är man ja just nu beter sig guldet som en tech aktie ungefär. Lite konstigt. Men väldigt många stater pratar ju samtidigt om att öka sitt guldinnehav, men de kommer ju bli extremt dyrt att köpa snart om man försätter så här.

Jag svarar mig själv igen.

Självklart är den mesta relevanta volatiliteten för den ultimata AW-portföljen den nuvarande aktuella volatiliteten. Den volatilitetsjusterade vikten för varje tillgångsslag bör således justeras baserat på aktuell volatilitet för tillgångsslaget, och ombalanseringsbandet justeras på samma vis, för optimal riskjusterad avkastning.

För specifikt guld hade det inneburit att den volatilitetsjusterade vikten hade minskat betydligt i portföljen och ombalanseringsbandet breddats ordentligt.

Bra så, frågan är hur det implementeras i praktiken.

1 gillning