Tack för ditt långa mail! Man kan inte lita på AI men det har gjort mig oändligt mer effektiv, även om risken mätt som standardavvikelse för fel i det jag gör har ökat. Personlig cagr vs risk, och jag är glad att du är riskmedveten ![]()
I grund och botten tror jag mitt problem är vad som hände 2022 och som jag behöver hjälp att lösa.
Här är utvecklingen av rpar och upar jämfört med globalt index.
2022 bröts som jag förstår det fundamentala diversifieringsantagandet man ofta gör i riskparitetsportföljer mellan obligationer/aktier och i princip alla jag tittat på har fått storstryk eftersom det varit fråga om stora tillgångar,
ofta med hävstång (utom Zinos egentligen).
Det är ju ett gott betyg för Zinos portföljer, men om man gör en liten riskanalys baserat på 2022 så kanske en svaghet/risk i Zinos skulle kunna vara om diversifieringsantagandet mellan guld och aktier bryts vid en större nedgång då det är de tillgångsklasser som just de här portföljerna är mest beroende av.
Det är en risk jag behöver hjälp att dels kvantifiera, dels definiera mitigeringen för om risken kan anses vara prioriterad.
Jag tycker att det finns en del indikationer på att det är en risk som inte kan negligeras.
”The unusual correlation between gold and stocks, which have been rallying simultaneously despite historically moving in opposite directions, is being driven by excessive liquidity in the market”
https://seekingalpha.com/news/4505660-why-stocks-and-gold-are-rallying-together-like-its-1999-and-1979-simultaneously
" Is Gold Still a Good Diversifier?
Correlations between precious metal funds and other categories appear to become more positive over time, implying a reduced benefit of diversification. While in 2023, 7 out of 14 correlations were negative, that number remained broadly stable at 8 negative correlations in 2024-- in the first nine months of this year, no negative correlations remain, however.
Despite gold’s multi-decade track record of low correlation, for now, fund products exposed to gold seem to have lost their natural role as portfolio diversifiers."
https://global.morningstar.com/en-nd/markets/gold-is-starting-behave-like-equities-is-it-still-useful-hedge
Så vad tror ni?
- Har risken ökat (”dubbel bubbla”) och bör den anses som prioriterad enligt någon konsekvensanalys?
- vad finns det för möjligheter till mitigering och vad är kostnaden för minskad risk i minskad cagr? Diversifiera dessa tillgångar kanske och i så fall hur? Nån form av hedge? Riskbalansera om portföljen? Annat?
Jag ber er inte förutsäga marknaden utan hjälpa mig hantera risken i ett av portföljens fundamentala antaganden avseende korrelation. I övrigt ska jag skärpa mig ännu mer tills alla är nöjda ![]()