Jag har nu läst på mer om global makro, BH Macro Ltd (tack för länkarna @Jacob_Skj och @RobertK), och kört backtester. Resultaten var ofattbart bra, och jag har beslutat att definitivt inkludera fonden/aktien i avancerade portföljen.
Har uppdaterat mitt tidigare inlägg till en “formell” uppdatering, citerar här så ni slipper scrolla:
Blir riktigt spännande att se hur allokeringen blir för din uppdaterade avancerade portfölj. Och hur jag kommer att implementera det för min något förenklade variant
Känns som en väldigt bra ny spelare till Allväderstruppen, en som bryter spelmönster och nog kan få hyfsat med speltid (allokering), för att använda en sportmetafor
Ett test med ca 27% stil varav en tredjedel trend / carry / macro (portföljnamn “stil-3”) hamnar då i topp av listan av portföljerna, klår även portföljen med lång volatilitet som tidigare låg i topp.
Uträkning av Most Diversified Portfolio Long (MDP-L), markerade vikter i gult nedan, vill med dessa korrelationer undervikta trend aningen vilket först känns ointuitivt med tanke på korrelationen mot macro, men blir rimligt när man tänker på att (råvaru)carry har större negativ korrelation mot råvaror än vad trend har mot aktier. Det är åtminstone min snabba analys, blir intressant att se vilka proportioner, som är mer fundamentalt förankrade, du kommer fram till för den avancerade portföljen.
Efter att ha läst inlägget kliar det i fingrarna att börja ta in BH Macro Ltd i portföljen, så jag tänkte att jag åtminstone kan smyga igång med att öppna ett valutakonto i GBP.
Men – tyvärr saknar Nordnet av någon anledning valutakonton för GBP, så det blir till att betala högsta avgiften för valutaväxling även om man har private banking.
Det kanske är något att gnälla på om man ändå kontaktar dem om att vi vill ha högre belåningsgrad.
Samtliga mina innehav är för närvarande noterade antingen i SEK eller EUR, och med lite eftertanke och trolleri med valutakontona går det att minska växlingskostnaderna.
Men vid ombalansering av BH Macro Ltd kommer det bli det någon form av dold extrakostnad. Dels har jag inga andra innehav i GBP, dels går det ju inte att hantera detta med valutakonton hos Nordnet.
Nu du nämner det så kanske det kan vara värt att bygga en allväders så småningom på Interactive Brokers ISK när de väl får belåningsmöjligheten på plats. Om det inte redan finns (jag använder inte själv belåning på IBKR). Det är tjusigt med 0,03% i växelavgift i alla fall.
För aktier som handlas på Londonbörsen men där bolaget inte är brittiskt så utgår inte någon stämpelskatt. Det går att utläsa från bolagets ISIN-kod om det utgår stämpelskatt då dessa aktier har en ISIN-kod som startar på GB (jämför Unilever, ISIN GB00B10RZP78 med exempelvis Ferguson PLC, ISIN JE00BJVNSS43).
BH Macro Ltd är registrerat på Guernsey. Guernsey lyder under brittiska kronan (en s.k. Crown Dependency) men är inte en del av Storbritannien. Detta syns också i ISIN-koden som är GG00BQBFY362 där GG står för Guernsey.
Jag kikade på min egen avräkningsnota och jag ser ingen stämpelskatt där för BH Macro Ltd. Fråga kundtjänsten?
Efter att ha läst igenom tråden har jag blivit sugen att ersätta min klassiska global indexfond-portfölj med en grundläggande allväders. Jag kan faktiskt bara se fördelar med ett sådant byte. Är det någon uppenbar nackdel som jag helt har förbisett eller inte förstått?
Hur skulle ni rent praktiskt genomföra ett byte av en hel portfölj? Jag kör allt hos Avanza och är PB-kund.
Ska du vara investerad 5-15 år så finns det nog bara att vinna på allväders. Men jag hade inte satt in allt jag har där utan reserverat en mindre del för 15-20 år med full aktieexponering (globalt index är även om faktorinvestering kanske får ett ryck uppåt efter att ha gått lite sämre en längre tid) och ytterligare en del för pensionen som är 25+ år också med full aktieexponering (det som slår globalt index över mycket lång sikt).
Min huvudsakliga ambition med en sådan flytt skulle vara att behålla hög riskjusterad avkastning, men minska drawdowns. Sedan vill jag hålla portföljen så enkel som möjligt. Detta verkar också vara egenskaper grundportföljen ser ut att stoltsera med. Lite ombalansering då och då torde vara arbetsinsatsen om jag förstått saken rätt.
Jag tycker nog att intervallet 2-5 år också passar bra för en allväders.
Och med hävstång, direkt eller indirekt, även tidshorisonten >15 år*.
*EDIT: 1.5x hävstång kan utan större betänkligheter användas på en allvädersportfölj redan för tidshorisonter > 5 år, då förväntad volatilitet och max drawdown motsvarar ungefär en vanlig 50/50-portfölj.
Jag ser inte heller någon stämpelskatt på min nota på Nordnet. Verkar vara specifikt för Montrose?
Välkommen till tråden, vad kul att du är intresserad av portföljen!
Vi som hänger här är ju ganska färgade. Från diskussioner i andra trådar har jag dock uppfattat att huvudkritiken är:
Portföljen upplevs för komplex (dock oklart om det även gäller grundportföljen, men visst är även den mer komplex än t.ex. Lysa)
Portföljen kräver disciplin och förmåga att “gå emot strömmen” (man kan upplevas som svarta fåret i fikarummet)
Man vill inte investera i guld/råvaror av principiella skäl (“icke naturligt avkastande tillgångar”)
Man ifrågasätter portföljens akademiska stöd (trots att nobelprisvinnande modern portfolio theory av Markowitz är vedertaget)
Man ifrågasätter varför strategin inte är mer populär (trots att riskparitet förespråkas av några av världens största institutionella förvaltare)
Om du känner att ovanstående inte är några problem för dig, så finns det sannolikt inga nackdelar
Jag hade helt enkelt bara sålt av befintligt innehav och köpt grundportföljen i ett svep. Ser inga starka argument för att “snitta in sig” i de övriga tillgångsslagen, annat än möjligtvis rent psykologiska skäl.
Det vore intressant att höra med er som kör mer avancerade portföljer, utöver grundportföljen, om det är några av era tillgångar som gått bra senaste veckan.
För egen del är det mest rött i portföljen, men en och annan råvara verkar hålla emot i nedgången, samt även aktier från Frontier Markets.