Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Provade med data från 31 mars 2007, alltså 18 år bakåt, för att få med all historik och fick då med logaritmerad daglig avkastning 12,5%. 10 år skulle innebära 15,8%.

Glädjande att den inte verkar så fasansfullt hög ändå och kanske kan det bli en så jämn fördelning som vi önskar.

33% BHM, 33% CTA, 33% UBF6 viktar hyggligt, men kanske inte ger det man vill ha. Men verkar ju som att man inte behöver göra avkall på volatiliteten för BHM och CTA.

Med reservation för något Excelmisstag.

2 gillningar

Plötsligt händer det! Jag och fler med mig har påtalat för Avanza att de borde börja ge belåning på ETC, iaf på vissa ETC för allokerat guld.

Hej!
Du får detta meddelande för att du har
kreditavtal på kontot samt äger ett eller flera av berörda värdepapper.
Från och med idag erbjuder vi 70% i belåningsvärde samt ränterabatt pă nedan ETC:er med guld som
underliggande tillgång.
Ränterabatten träder i kraft från och med
måndag den 10:e november och
värdepappret räknas som en aktie och kan inte ensamt ligga till grund för ränterabatt.
• Xetra-Gold ETC
• iShares Physical Gold ETC
• Amundi Physical Gold ETC (C)
• Invesco Physical Gold ETC
• Xtrackers Physical Gold ETC (EUR)
Med vänliga hälsningar

Avanza

Det skall bli kul att se hur det förbättrar Avanza för den belånade Allvädersportföljen.

(Saknas bara valutakonto på ISK eller nya avdragsregler tänker jag spontant)

Ursäkta formateringen. Web UI:t stökar på telefonen. :-/

18 gillningar

Wow!! Detta är ju enormt! Äntligen har Avanza tagit sitt förnuft till fånga! :partying_face: På Xetra Gold också, otippat.

Dags att uppdatera del 4 och räkna på belåning på Avanza nu!

13 gillningar

Riktigt, riktigt bra detta! Så vårt tjatande har inte varit i onödan :grin:

5 gillningar

Har läst lite mer om global macro nu, och min uppfattning är att man borde kunna räkna med en riskpremie på åtminstone 3% efter avgifter. (BH Macro har levererat 5+% så länge den har funnits). Dvs lika mycket eller mer som trend och carry, vilket gör det enklare att ta med den i portföljen. Som instrument verkar det dock vara en del hantverk inblandat som man måste vara trygg med att förvaltarna kan utföra löpande och systematiskt.

BH Macro

Lite mer intressant om BH Macro: Should you buy, hold or fold BH Macro? | Trustnet

Performance has been impressive over the long term, especially during periods of equity market stress, but “mediocre” and “disappointing” for the past two years, said James Yardley, senior research analyst at Chelsea Financial Services.

Omväxlande strong performance och mediocre / disappointing låter som en perfect fit för en allvädersportfölj :slight_smile:

Övrigt intressant:

BH Macro achieved an 8.8% annualised net asset value (NAV) per share return from inception on 9 March 2007 until 31 December 2023, net of fees, with just 8% volatility.

Its share price volatility was 13.6%, still lower than the S&P 500’s annualised volatility of 18% over the same period.

William Heathcoat Amory, managing partner at Kepler Partners, said: “In each of the S&P 500’s 20 months of worst performance since 2007, BH Macro has significantly outperformed the index, delivering a positive sterling share price return in all but five of those months, with an average monthly share price return of 3.7% net of fees.”

Vet inte riktigt om/hur man behöver bry sig om “NAV per share” kontra “share price”,

Angående den höga avgiften:

The trust pays a 1.5% management fee, a 50 basis points administrative fee and a 20% performance fee. Yardley said BH Macro’s high fees are “out of kilter with current market pricing”.

Given Brevan Howard’s reputation and the trust’s long-term track record, “you can certainly make the case that it’s worth it and a double-digit discount certainly makes the high fees easier to stomach,” he added.

Clothier concurred. “We don’t love paying high fees […] we stomach them through gritted teeth”, he said, adding that the trust’s long-term track record of 8.8% per annum is after fees.

Slutligen angående substansrabatt mm:

“Now that it is trading on a significant discount, this could prove an attractive entry point to the flagship strategy of one of the most successful hedge funds of all time. In terms of being a strong diversifier to equities, I would say there are no real equals,” he concluded.

Annan intressant läsning

Macro hedge fund primer: uncovering the unconstrained - Aurum

Morgan Stanley: Global Macro - Why now?

8 gillningar

Vad tror ni om collateralized loan obligationer? Det finns en läsvärd artikel om ämnet här: ETF Central

På NN finns det åtminstone en sådan (dock utdelande men jag funderade på att fråga dem ifall de kan ta in den ackumulerande variant om det är nåt att ha i portföljen… Fair Oaks AAA CLO Fund - UCITS ETF EUR Dist - Jämför och köp börshandlade fonder | Nordnet
(hacken i grafen är utdelningar)

(edit: hittade efter lite sökning denna på NN också, ackumulerande, 0,25% avgift: https://www.invesco.com/ie/en/financial-products/etfs/invesco-eur-aaa-clo-ucits-etf-acc.html)

Verkar påminna en del om BKLN
https://www.invesco.com/us/en/financial-products/etfs/invesco-senior-loan-etf.html (senior bank loans) som jag velat ha i portföljen själv men som ju inte är UCITS. Dvs. en sorts HY obligation men med lägre risk än sådana, och AAA rated. “senior” antyder att dessa obligationer går “före i kön” än ändra mindre säkre obligationer. Om jag nu uppfattat det korrekt.

1 gillning

Äntligen!

Eftersom jag började på Avanza har jag kört allvädersportföljen där trots lite annorlunda lånevillkor.

Om jag räknat rätt kan jag imorgon köra med en hävstång på 1,8 till 3,59% ränta och har då strax över 11% marginal till nästa räntenivå, 6,89%.

Tål en börsnedgång på ca 40% innan man är överbelånad (en kvalificerad gissning eftersom man här måste räkna med alla olika belåningsgrader).

Alternativt kan man köra en hävstång på 1,3 till 2,34% ränta och då ha ca 8% marginal till nästa räntenivå (3,59%) och 54% marginal till ordinarie ränta (6,89%).

1 gillning

Hade helst velat ha annorlunda geografisk spridning på guldet, men hävstång väger givetvis över. Får som sagt vara tacksam att Xetra & Tyskland inkluderades. Känner mig rätt hemma på Avanza även om jag tycker att Nordnet lockar alltmer och i vissa fall ligger före med kundservice.

Om jag fördelar guldet jämt med 90% av portföljen som belåningsbar verkar jag till 3,59% ränta nå 1.4 i hävstång och kan då hantera 64% nedgång. Med högre marginal än 8,5% skulle jag närma mig @livsnjutarens storlek på hävstången.

Lite sent nu på kvällen, men körde en uträkning i Grok som påstår att jag skulle tjäna på att som i nuläget inte ha fullt belåningsbar portfölj (79%), samma marginal och få 1.5 i hävstång med ungefär samma nedgång som ovan.

1 gillning

Hur tänker församlingen kring allokering mellan dessa ETC:er på Avanza?

Jag kan inte se att ränterabatt har applicerats. I mitt fall på Xetra-Gold ETC.
Har det hänt något för er?

jo det verkar ha applicerats på vissa av de guld ETC jag har - du ser det på det gröna %-tecken:

(nu har jag dock inte xetra gold):

2 gillningar

Jag har Amundi physical Gold på flera iskn och mina nivåer för rabatter flyttades rätt rejält uppåt. På ett av kontona innebar det att jag fick 2,34% ränta istället för 3,59%.

3 gillningar

Ahaa, jo men då har jag också fått det. Jag trodde att man såg det genom att klicka på ett värdepapper så brukar det står “Belåningsvärde” xx% samt “Ränterabatt” Ja/Nej.
Det syns inte när man klickar på Xetra-Gold ETC eller något annat av dom godkända guld-certifikaten för den delen.
Men det där gröna %-tecknet har jag. Det kanske bara är frontend hos Avanza som inte hunnit med att uppdatera informationen när man klickar på dessa värdepapper…

1 gillning

jag tror det. det verkar som att Avanza har dold detta någonstans.

1 gillning

Är det någon som har tips på hur man månadssparar automatiskt i guld? Jag vill inte behöva köpa etc:er manuellt varje månad.

Just nu labbar jag med en AW-liknande portfölj på SAVR där snittavgiften runt 0.55 är hög p.g.a. att jag lagt till AuAg-fonder där guld-etc:er ingår (Precious green ffa), samt att Centaur täcker guld till viss del.

Jag försöker också lägga till lite fonder jag inte har annanstans, t.ex. för att avgiften är rabatterad på SAVR (och för att komma bort från bara globalindex). Typ fastigheter, high divs, några övriga AuAg. Se bild.

Input mottages tacksamt. Fördelningen är rätt råvarutung just nu för att balansera mot t.ex. Lysas räntedel som jag också har i annan portfölj, samt globalindex.

Nordnet har funktionen “Månadsspara i ETF:er”.

Tror det ska finnas minst två olika guld-ETF:er att välja på.

Tyvärr är det bara dessa (miners):

Skumt i så fall då WT Physical Gold verkar tillgänglig för mig.

2 gillningar

När jag kollar på Nordnet i inloggat läge och vill starta månadsspar ser det ut till att jag kan välja mellan dessa:

2 gillningar

Ah, tack! I inloggat läge dök de upp. Strålande.

Nu saknas bara att Nordnet gör datumet valfritt så pengar inte dras först den 5:e då. Bökigt.